Politiebericht Stad Groningen

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Vrijdag 19 november 1999

Vrouw mishandeld door ex
Een 34-jarige vrouw uit Groningen is vannacht mishandeld aan de Gorechtkade in Groningen. De vrouw was juist in de auto van haar vriend gestapt toen haar ex-vriend op de auto kwam toe rennen. Deze sloeg met een metalen voorwerp een zijruit van de wagen stuk en trok het slachtoffer aan haar haren uit de auto. Zij werd vervolgens een aantal malen door de ex-vriend geslagen. Direct daarop ontstond een vechtpartij tussen de huidige vriend van het slachtoffer en de ex. Die vluchtte nadat hij aan het gezicht gewond was geraakt en reed hard weg met zijn eigen auto die ook aan de Gorechtkade geparkeerd stond. Vermoedelijk door te hoge snelheid raakte de dader de macht over het stuur kwijt en botste tegen een lantaarnpaal. Hij sprong daarop uit de auto en vluchtte te voet verder. Bij een politieonderzoek in de omgeving waarbij een speurhond werd ingezet is de dader niet aangetroffen. De 34-jarige vrouw liep slechts licht letsel op. Het letsel van de ex-vriend is niet bekend. De auto van de dader raakte zwaar
beschadigd en is door de politie in beslag genomen. Eerder op de avond waren het slachtoffer en haar vriend ook al door de ex-vriend belaagd. Op de Bedumerweg sloeg de verdachte met een stuk hout op de auto van de vriend van het slachtoffer. De politie stelt een nader onderzoek in.

Man gewond bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Korreweg in Groningen is vanmorgen een 21-jarige man uit Groningen gewond geraakt. De man reed met zijn auto in de richting van de Korrebrug en door nog onbekende oorzaak raakte hij de macht over het stuur kwijt. Hij reed op het gedeelte tussen de Ceramstraat en de Hamburgerstraat over de verhoogde middengeleiding en botste tegen een daarop staande verkeerspaal. Daarna botste de auto van de man tegen een links van de weg geparkeerde auto. Door deze botsing draaide de auto rond en botste vervolgens nog tegen een andere geparkeerde auto. Beide geparkeerde auto's raakten beschadigd en botsten tengevolge van de aanrijding op hun beurt tegen twee andere geparkeerde auto's. Alle bij het ongeval betrokken auto's liepen forse schade op. De 21-jarige bestuurder raakte bij het ongeval gewond aan het hoofd. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis. Bij het politieonderzoek werd geconstateerd dat de man onder invloed van alcohol houdende drank verkeerde. In verband daarmee is van de man een

bloedproef genomen. Zijn rijbewijs is ingevorderd. Een bergingsbedrijf heeft een aantal beschadigde auto's afgevoerd.

Taxi controle
De politie heeft de afgelopen nacht in de binnenstad van Groningen een controle op het taxivervoer gehouden. Daarbij zijn een dertig tal taxi's door de politie en de Rijks Verkeersinspectie gecontroleerd. In slechts twee gevallen werd proces-verbaal opgemaakt tegen een taxichauffeur wegens onjuiste aantekeningen in het werkboekje en het niet aanwezig hebben van een vergunningsbewijs voor taxivervoer. Een aantal andere taxichauffeurs kregen waarschuwingen voor enkele kleine administratieve overtredingen, verkeersovertredingen en het verlopen van de goedkeuringsdatum van de taximeters. Bij de controles kwam naar voren dat de taxichauffeurs- en bedrijven hun zaken over het algemeen goed voor elkaar hebben.

Bestuurder onder invloed
Op de Wilhelminakade in Groningen heeft de politie vannacht een 46-jarige man uit Groningen aangehouden. De man reed in een auto en bleek bij een routinecontrole teveel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 1.0 promille alcohol gemeten. Met een rijverbod van vier uur en een dagvaarding is de man na verhoor heengezonden. Hij kreeg een geldboete van 900 gulden opgelegd.

Veertien tips Opsporing Noord
Tijdens en na de uitzending van Opsporing Noord zijn gisteravond 14 tips bij de politie binnengekomen naar aanleiding van de behandelde zaken. De meeste tips kwamen binnen over de overval op een tankstation aan de Lloydsweg in Veendam en ten aanzien van de getoonde goederen waarvan de herkomst onduidelijk was. Ook op de andere zaken werd gereageerd. De tips worden allemaal door de politie onderzocht. Ook vandaag, tijdens kantooruren, kan er nog op de uitzending gereageerd worden op het telefoonnummer 050-5995000.

Controle bietenvervoer
De politie heeft gistermorgen op de toevoerwegen naar de stad Groningen een controle uitgevoerd op het suikerbietenvervoer. Bij de actie werden in totaal 12 vrachtwagencombinaties geladen met suikerbieten gecontroleerd. In slechts één geval werden geen overtredingen geconstateerd. Bij de controles aan de andere 11 combinaties werden 20 overtredingen geconstateerd. Acht vrachtwagencombinaties waren zodanig overbeladen dat een deel van de lading - in totaal 55 ton bieten - moest worden overgeladen. De beladingsoverschrijdingen liepen uiteen van ruim 10% tot 47% in één geval. Dit betrof een hangwagen die te zwaar bleek te zijn voor de trekkende vrachtwagen. Doorgaans wordt door het Openbaar Ministerie een geldboete van 50 gulden per procent overbelading opgelegd.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon 0 50 - 5 995 010