Toespraak Wouter Bos jaarvergadering Scheepsbouw Industrie

Datum nieuwsfeit: 19-11-1999
Partij van de Arbeid

Hoofdpunten van de toespraak van Wouter Bos tijdens de jaarvergadering van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie, vrijdag 19 November 1999, met als thema " JONG LEREN"

(Alleen gesproken tekst geldt)

Jong Leren en Oude Lessen

· Geen enkele bedrijfstak is ooit beter geworden van aanhoudende overheidssteun. Ook de scheepsbouw hoeft niet op de Kamer te hopen voor structurele steunverhoging. Wel zal de PvdA ervoor pleiten bij de Minister dat nu op de laatste IndustrieRaad besloten is de Europese steunregeling af te bouwen, er bij Najaars- en Voorjaarsnota nogmaals gekeken gaat worden of een eenmalige extra impuls voor de scheepsbouw op zijn plaats is.

· Ook voor de scheepsbouw geldt dat haar toekomst ligt in haar innovatiekracht en het benutten van de "human factor". Het is dus niet bijster produktief te weeklagen over hoe moeilijk de concurrentie is op kostprijs als de concurrentie op de markten van de toekomst gevoerd wordt op heel andere punten.

· Investeer in waar het ook voor de scheepsbouw om zal gaan: kennis, innovatie, mensen. Leer van het feit dat werven die hun bedrijfsscholen hebben open gehouden, ook in moeilijke tijden, daar nu de vruchten van plukken.

· Maar het gaat niet alleen om investeren in jonge mensen, ook om het investeren in de oudere werknemers. Education permanente, employability, het belang daarvan is voor de scheepsbouw net zo groot als voor elke andere bedrijfstak die wil overleven in snel veranderende markten.

· Investeren in mensen kost geld. De tekorten op de arbeidsmarkt zijn voor technische beroepen lager dan in veel niet-technische sectoren waar diezelfde technici ook aan de slag kunnen. De loonsontwikkeling voor technici lijkt, zeker als ze in een technisch beroep werkzaam blijven, nog steeds minder aantrekkelijk dan voor niet-technisch-opgeleiden. Een op basis van "human capital" concurrerende bedrijfstak moet dus goede arbeidsvoorwaarden bieden.

· Het is klasse dat ook de vakbond in deze bedrijfstak langs deze lijnen denkt en niet tekent voor de zoveel gemakkelijkere lijn van het pleiten voor continuering van internationale steunregimes.

· Bij de komende bespreking van de Industriebrief zal de PvdA pleiten voor een stroomlijning van de regelingen op het gebied van innovatie. Daarbij zal zij er op wijzen dat er aanwijzingen zijn dat de WBSO goed werkt maar dat de aansluiting van Research & Development naar een innovatieve vervolg-investering stukken minder goed loopt. Dat is interessant omdat Nederland weliswaar achter loopt inOESO-verband in R&D-inspanningen, maar een nog veel groter probleem lijkt te hebben bij het omzetten van die inspanningen in producten en diensten.

· De PvdA zal de Minister vragen de haalbaarheid van een Innovatieve Investerings Korting (vergelijkbaar met de Energie- of Milieu Investerings Aftrek) te onderzoeken waarvoor investeringen in aanmerking komen die voortvloeien uit onderzoek dat vanuit WBSO-gelden is bevorderd.