NPM Capital: Hogere intrinsieke waarde bij lager resultaat

Datum nieuwsfeit: 19-11-1999
NPM Capital

Amsterdam, 19 november 1999.

NPM Capital: Hogere intrinsieke waarde bij lager resultaat

De benaderde intrinsieke waarde van NPM Capital is na drie kwartalen in 1999 met circa 10 procent gestegen. Deze stijging is te danken aan een sterke toename van het bruto operationeel resultaat en een toegenomen waardering van de participaties. Het resultaat na belasting is in de eerste negen maanden van 1999 uitgekomen op 96 miljoen, 24% lager dan over de eerste drie kwartalen in 1998. Deze daling is het gevolg van een trager verloop van de verkoop van participaties waardoor het bruto vermogensresultaat ten opzichte van het recordjaar 1998 sterker is gedaald dan eerder werd verwacht. Naar verwachting zullen de in 1999 vertraagde verkopen in de loop van 2000 worden gerealiseerd.

Het bruto operationeel resultaat steeg in de afgelopen negen maanden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 48% tot 57 miljoen. Dit resultaat wordt bepaald door dividenden en rente.

Het bruto vermogensresultaat, dat bepaald wordt door de winst uit (gedeeltelijke) verkopen, daalde met 51% tot 45 miljoen.

Per aandeel daalde het resultaat na belasting van 4,98 in de eerste negen maanden van 1998 tot 3,61 in de vergelijkbare periode van 1999, berekend over een met ruim 4% toegenomen aantal aandelen.

Over de eerste negen maanden kwamen de investeringen uit op circa 141 miljoen waarvan circa 100 miljoen in 25 nieuwe participaties en 41 miljoen in de bestaande portefeuille. In het derde kwartaal werd één participatie vervreemd waarmee het totaal in 1999 uitkwam op vijf. Per 30 september 1999 had NPM Capital 170 participaties (ultimo 1998: 150) in portefeuille.

Voor het gehele jaar wordt een verdere stijging van de benaderde intrinsieke waarde per aandeel verwacht. Het resultaat na belasting zal door de lagere verkoopopbrengst naar verwachting 20% lager uitkomen dan over het recordjaar 1998.

Het dividend over 1999 zal in ieder geval op hetzelfde niveau liggen als over 1998: 2,00.

Voor meer informatie:
NPM Capital N.V.