Politiebericht Groningen en Glimmen

Editie vrijdagmiddag

Vrijdag 19 november 1999

Insluipster aangehouden
In een kantorenpand aan de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen heeft de politie vanmorgen een 21-jarige vrouw uit Emmen aangehouden. Een 52-jarige jarige man uit de gemeente Zuidhorn zag de vrouw uit zijn werkkamer komen. Ze zei dat ze een toilet zocht. De portemonnee van de man bleek kort daarna verdwenen te zijn. Die werd leeg terug gevonden in een toiletruimte. De vrouw bleek nog in het pand aanwezig te zijn en werd door personeel opgehouden tot de komst van de politie. Bij het politieonderzoek kwam vast te staan dat de vrouw inderdaad de portemonnee had weggenomen. Daaruit stal ze de inhoud van ruim honderd gulden. Het geld is teruggegeven aan de eigenaar. De vrouw is meegenomen naar het politiebureau en na verhoor heengezonden. Ze kreeg een dagvaarding mee en een boete van 500 gulden.

Fietsters vallen door gladheid
Drie vrouwen uit Groningen in de leeftijd van 14, 40 en 53 jaar, zijn vanmorgen tijdens de ochtendspits gewond geraakt door de gladheid. Ze reden alle drie op de fiets op respectievelijk de Ulgersmaweg, het Heerdenpad en de Haydnlaan en kwamen tengevolge van de gladheid met de fiets te vallen. Ze zijn met uiteenlopende verwondingen naar ziekenhuizen gebracht. De 53-jarige vrouw moest worden opgenomen en geopereerd aan beenletsel.

Glimmen: Automobiliste gewond bij verkeersongeval Bij een verkeersongeval op de Zuidlaarderweg in Glimmen is vanmorgen een 52-jarige vrouw uit de gemeente Zuidlaren gewond geraakt. De vrouw reed in haar auto en raakte vermoedelijk door de gladheid de controle over het stuur kwijt. Ze botste tegen een paal van een bushalte en vervolgens tegen een boom. De vrouw raakte bekneld in haar wagen en moest door de brandweer worden bevrijd. Daarbij is het dak van de auto verwijderd. Het slachtoffer is met diverse verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval. De Zuidlaarderweg is geruime tijd voor het verkeer afgesloten geweest. Het verkeer is omgeleid.

Controle bietenvervoer
Ook vanmorgen heeft de politie weer een controle op het vervoer van suikerbieten gehouden op de toegangswegen rond de stad. Veertien vrachtwagencombinaties werden door de politie meegenomen voor een weging. Dertien combinaties waren te zwaar beladen. Tegen de chauffeurs en hun werkgevers is proces-verbaal opgemaakt. Bij de controle werden in totaal 21 overtredingen geconstateerd. Van acht combinaties moest een deel van de lading suikerbieten worden afgeladen met een gezamenlijk gewicht van 48,5 ton. De overschrijdingpercentages liepen uiteen van ruim 10 tot bijna 25%. Doorgaans legt het Openbaar Ministerie een geldboete op van 50 gulden per procent overschrijding. In de vrachtwagen van een bedrijf uit Emmen, bestuurd door een 36-jarige chauffeur uit de gemeente Borger-Odoorn, werd door de politie een 27MC zendapparaat aangetroffen met daaraan gekoppeld een zware versterker. Beide apparaten zijn in beslag genomen voor een nader onderzoek.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon 0 50 - 5 995 010