SP wil einde beunhazerij prive-klinieken

Datum nieuwsfeit: 20-11-1999

Den Haag, 20 november 1999

SP WIL EINDE BEUNHAZERIJ PRIVE-KLINIEKEN

De Tweede-Kamerfractie van de SP wil dat minister Borst strengere eisen stelt aan privé-klinieken. In privé-klinieken is vaker sprake van onzorgvuldige medische zorg en wordt gebruik gemaakt van niet gekwalificeerde artsen. SP-Kamerlid Kant: “Deze beunhazerij laat opnieuw zien dat de commercie niet thuishoort in de gezondheidszorg. Commerciële belangen tellen dan zwaarder dan medische belangen.” Indien er sprake is van medische schade door de beunhazerij draait de collectieve zorg hiervoor op. Kant: “Deze kosten moeten op de privé-klinieken verhaald worden.” Kant heeft de volgende vragen gesteld aan minister Borst:

1. Stelt de inspectie een onderzoek in naar de relatie tussen het overlijden van een 27-jarige vrouw aan longembolie en de cosmetische ingreep die deze vrouw een maand hiervoor had ondergaan in de Rotterdamse privé-kliniek Linia? Zo ja, wanneer is dit onderzoek afgerond en kan de Kamer op de hoogte gesteld worden van de uitkomsten van dit onderzoek? (AD 20-11)

2. Is er in privé-klinieken vaker sprake van onzorgvuldige medische zorg als gevolg waarvan mensen terechtkomen in de reguliere zorg, heeft u inzicht in welke omvang dit gebeurt en wat is uw reactie op de stelling van de Stichting Informatie Plastische Chirurgie dat elk jaar 20 mensen op de intensive care belanden door infecties of verminkingen door mislukte behandelingen in privé-klinieken?

3. Is het waar dat de privé-klinieken ook gebruik maken van niet-gekwalificeerde artsen bijvoorbeeld basisartsen, KNO-artsen en fysiotherapeuten, veelal uit het buitenland?

4. Erkent u dat er in de cosmetische chirurgie sprake is van een ongebreidelde en agressieve vorm van marketing? Zo ja, wat kunt u hiertegen doen?

5. Kunt u beamen dat de operaties die in de reguliere zorg niet verantwoord worden gevonden, in het particuliere cosmetische circuit soms wel worden uitgevoerd? Zo ja, vindt u het ethisch en medisch verantwoord indien commerciële belangen zwaarder wegen dan medische en ethische overwegingen?
6. Erkent u dat er in een aantal klinieken sprake is van beunhazerij waarbij de rekening van de opgelopen medische schade gepresenteerd wordt aan de collectieve zorg? Zo ja, vindt u dat terecht en indien niet: welke mogelijkheden zijn er om de kosten te verhalen op de betrokken privé-klinieken?

7. Beaamt u dat de inspectie achter de feiten aanloopt omdat ze pas in actie komt als er sprake is van onverantwoorde zorg en patiënten in feit vogelvrij zijn omdat privé-klinieken in eerste instantie kunnen doen en laten wat ze willen? Zo ja, bent u bereid meer preventief op te treden door toelatingseisen in te voeren en hogere kwaliteitseisen te stellen voor particuliere instellingen die cosmetische operaties verrichten?
8. Kunt u bevestigen dat er een groeiend tekort is aan plastische chirurgen voor noodzakelijke plastische chirurgie, met als gevolg dat verkeersslachtoffers en bepaalde kankerpatiënten met hoge urgentie toch maandenlang op een wachtlijst staan? (AD 19-11)

9. Is er sprake van een aanzuigende werking vanuit het commerciële circuit omdat men hier minder gebonden is aan strakke overheidsregulering en men met eenvoudiger ingrepen snel meer kan verdienen dan in de collectieve sector? Zo ja, vindt u dit maatschappelijk acceptabel zeker gezien de lange wachtlijsten voor noodzakelijke plastische chirurgie en indien nee, hoe kunt u deze uittocht voorkomen?