Autumn Leaves Festival in Hoogeveen

Datum nieuwsfeit: 20-11-1999

PERSBERICHT   AUTUMN LEAVES FESTIVAL   (A.L.F.)

Op 20 november 1999 a.s.
is er voor de 2e keer het jaarlijks terugkerende  Autumn Leaves Festival georganiseerd door St. Hosea Six in Het Podium in Hoogeveen.
Dit jaar is gekozen voor alternatieve rock en metal, een stijl die bij het grote publiek een beetje ondergesneeuwd dreigt te raken, en dat terwijl, verhoudingsgewijs, het aantal bands en bandjes die deze muziekstijl speelt, in Europa toch een zeer grote meerderheid kent.
Ook in Nederland zijn een leger van dit soort rock- en metal-bands bij elkaar te brengen, bijna ieder gehucht, dorp of stad heeft wel z'n eigen, al dan niet professionele voorbeeld daar van. In veel plaatsen zijn zelfs meerdere bands actief, ieder met een eigen stijl en/of sound.
Op het Autumn Leaves Festival is gekozen voor een vertegenwoordiging uit een aantal zeer uiteenliggende plaatsen. Zo werd gekozen voor:

* uit Ede de band SWIRL, progressieve rock met zowel Engels- als Nederlandstalige teksten

* de band DR.BIGFOOT, een stevige crossoverband uit Groningen.

een mix van alternatieve rock, punk en rap;

* de Rockmetalgrunchepraiseband RADICAL ROUNDABOUT uit Middelburg
Ook uit Duitsland zijn
een 2-tal bands geboekt en wel:

* CAPEWALK uit Stuttgart, krachtige gitaarrock met groovie melodieen en stuwende gitaarrifs

* en LIGHTMARE uit Frankfurt a.M., melodieuze powermetal, een absoluut hoogtepunt
Van deze laatste zijn de
verwachtingen erg hoog, na hun optreden vorig jaar op het ChristmasRockNight-Festival in Duitsland.
Het Autumn Leaves
Festival begint s'middags om 5 uur en de entree is slechts F 15,- Het adres van Het Podium
is: Schutstraat 43 in Hoogeveen.
Er is niet een echte
voorverkoop geregeld, maar wel de mogelijkheid om van te voren kaarten te reserveren op tel. 0528 273814 of per email op hoseasix@hotmail.com
Bandinfo:
SWIRL  Is een Edese band die is opgericht begin
1998. Swirl bestaat uit vier personen met de gemiddelde leeftijd van 23 jaar. De stijl varieert van rock tot grunge en wave, met een repertoire dat voornamelijk uit eigen nummers bestaat met hier en daar een cover van U2 of Delirious? Hun muziek is progressieve rock met zowel Engelse als Nederlandse teksten en is niet geschikt voor bruiloften en partijen, maar des te meer voor het A.L.F. SwirI is
ontstaan uit de vroegere band The
Flight, die al een naam van aanzien had opgebouwd. Ooit speelden ze al eens in Hoogeveen met een openlucht-optreden op de Hoofdstraat. Op het A.L.F. zullen ze dit jaar de spits afbijten, iets wat hun wel toevertrouwd is gezien hun vele optredens in voorprogramma'a van o.a. The Scene, Third Day, Hallo Venray, Guardian, enz… meer nieuws over Swirl kun je vinden op het Internet op users.telekabel.nl/rvdkooij/swirl/
, waar je
o.a. muziek, foto's en info over de verschillende bandleden kunt vinden.
DR.BIGFOOT komt uit
Groningen, ontstond in 1995 en noemt zich een 'Crossoverband', wat dat precies inhoudt, zal blijken bij hun optredens. Ze maken in ieder geval een mix van alternatieve rock, punk en rap, op een eigenzinnige manier. Hun, door hen zelf geschreven muziek en teksten zijn ontstaan vanuit hun eigen belevingen van alle dag, en met nuchter verstand op rij en rijm gezet. Kreten uit reacties over deze band zijn o.a.: verfrissend, levendig, afwisselend en 'boordevol energie'. Naast de vele optredens in bars en sozen, waren ze ook te horen en te zien in de voorprogramma's van Orange-I, Beam en Guardian. Ook de festivalgangers van het FlevoTotaal-Festival en het Duitse Freak-Stockfestival hebben al van hun show kunnen genieten. Het Internetadres van Dr.Bigfoot is: users.castel.nl/~mijnm02/
RADICAL
ROUNDABOUT  is, zoals zij
zich zelf noemen een Rockmetalchrunchepraiseband, afkomstig uit de Zeeuwse hoofdstad Middelburg. De nog vrij jonge band (gemiddeld 20 jr.) is bezig zich een stevige plaats te bezorgen in de hoek van de alternatieve reli-rock. Ze speelden o.a. in de voorprogramma's van dBA, Hydro, Normal Generation en zouden ook in het voorprogramma spelen van het helaas afgelaste concert van Bride en Beam. Op dit moment zijn ze bezig met het opnemen van een CD, die hopelijk op het Autumn Leaves Festival verkrijgbaar zal zijn. Ook deze band is te vinden op het Internet www.geocities.com/SunsetStrip/Stage/9302/Radical/RRmain.htm  waar je o.a. enkele fragmenten van hun demo-CD kunt downloaden.

CAPEWALK  5 muzikanten uit het zuiden van
Duistsland startten met Capewalk een nieuw begin. De band die jarenlang speelde onder de naam GOLGOTHA, had sinds 1992 een grote naam opgebouwd in binnen en buitenland. In Zuid-Duitsland waren ze zelfs een van de publiekstrekker bij de grote muziek-festivals. Een van hun hoogtepunten was de CD 'Merry-go-round'. Waarmee ze een internationaal succes scoorden en bracht hen o.a. op het hoofdpodium van het Flevo-Totaal festival.
Toch wilden ze hun
'uitdagende en confronterende' naam Golgotha veranderen en vorig jaar was daar een uitstekende gelegenheid voor toen ene Daniel Konold als nieuwe gitarist bij de band kwam en er een nieuwe CD 'Activated' uitkwam. Zo willen ze volledig in het nieuw gestoken het nieuwe millennium in.
20 november spelen ze in
Het Podium in Hoogeveen en dat is voor de festivalfreaks al vast een leuk voorproefje op het ChristmasRockFestival in december, want ook daar is voor hen weer een hoofdrol weggelegd. Natuurlijk is ook Capewalk op het Internet te vinden, surf naar
 http://home.t-online.de/home/07123969849/capewalk.htm  en vind daar meer over deze band.
LIGHTMARE
is opgericht in 1991 in het Hessische Frankfurt als een 5-koppig rockbandje. In de loop van de tijd groeide hun muziek steeds meer naar melodieuze en krachtige metal, wat mede te danken was aan het verwisselen van 1 gitaar door een keyboard. In deze periode maakten ze op verzoek van het publiek diverse cassettes, waarvan sommige door de grote vraag ook op een mini-CD werd gezet.
Positieve kritieken in
nationale en internationale metalmagazines, mochten het niet voor elkaar krijgen om het verzoek van de fans met een 'fulltime-CD' te honoreren. Op dat moment durfde nog geen enkele platenmaatschappij het aan om met deze handvol metalgiganten in zee te gaan. Toch bleef het succes doorgaan, want in 1995 werd wegens geldgebrek toch maar weer een demo-cassette opgenomen, die ook weer wegens enorm succes op een mini-CD werd gezet, wat een golf van interesse teweeg bracht bij diverse grote metalbladen zoals: 'Heavens Metal', 'Metal Crusade', 'Rock Hard' en 'Heavy oder was'.
In december, 1995, won Lightmare de 'Rock of
the Hard'-contest in Offenbach. En eindelijk in het begin van Januari, vorig jaar, was er klein label 'Treasure Hunt Records' die een deal met Lightmare aanging. Dit was hun kans om professioneler en georganiseerder te werk te gaan en zo kwam eind '97 de fulltime CD 'The fool' uit. Op deze CD is de
metalsound van de band harder geworden, maar is ook in sommige songs de dominerende aanwezigheid van de keyboard een fantastische aanvuling op het geheel. Af en toe hoor je bijna klassiek klinkende melodieen tussen het snoerharde gitaar en drum-geweld.
Het succes van deze CD
resulteerde dan ook in een flink aantal optredens op de grote Duitse festivals en dit jaar is de band bezig met een live-CD met daarop de al wat oudere nummers en zijn ze bezig met een nieuw album. Voor het Autumn Leaves Festival is het een absoluut hoogtepunt en voor de rockliefhebber een festival dat je absoluut niet mag missen. Het internetadres van Lightmare is www.lightmare.de/