Autosport: Albers met pech geveld in Macau

Datum nieuwsfeit: 21-11-1999

t.a.v. sportredactie/autosport

Albers met pech geveld in Macau

Macau, zondag 21 november 1999. De 46ste Macau Grand Prix, een prestigieuze Formule 3 race, door de straten van de Portugese enclave onder Hong Kong leverde een glorieuze overwinning op voor de Darren Manning. De Brit wist de uit twee manches bestaande wedstrijd glorieus te winnen. Voor de Nederlandse deelnemers Christijan Albers en Walter van Lent viel er weinig eer te behalen. Albers haalde in beide manches de finish niet, terwijl Van Lent vanwege een pijnlijke nek niet eens kon starten.

Na de teleurstellend verlopen training reed Albers een flitsende warm up kort voor de eerste race. De wagen van 20-jarige rijder was weer teruggezet naar de set up van de eerste training waarin Albers een derde tijd scoorde. Tijdens de proefronden op zondag reed de Duits Formule 3-kampioen naar een tweede tijd, slechts zeer kort achter de het gehele weekeinde ongenaakbare Manning. De winst werd vooral gevonden in de vleugelafstelling van zijn Opel Dallara, waardoor met name de snelheid op de lange rechte stukken van Macau werd verhoogd. Christijan Albers keek dan ook positief uit naar de eerste van de twee races. "Als het allemaal gaat zoals ik het in mijn hoofd heb, dan moet er een podiumplaats in zitten", vertelde Albers optimistisch. Verdwalen hoefde de Gooise coureur niet op het moeilijke stratencircuit. Op het stuur van zijn racebolide was een plattegrond van de 6,2 km lange racepiste bevestigd. "Weet hij waar hij zich tijdens een ronde bevindt", vertelde de mechaniciën van Bertram Schäfer Racing. Vertrouwde Albers nog op een goede afloop van het uitstapje naar Macau, voor de enige andere Nederlandse deelnemer in het sterke internationale deelnemersveld Walter van Lent, verliep het weekeinde desastreus. Tijdens de training crashte de Brabander zijn F3-wagen. Hij hield daar een pijnlijke nek aan over. Kreeg van de circuitdokter nog wel een injectie, maar tijdens de warm up training werd het ineens zwart voor zijn ogen. Hij kon amper zijn wagen nog tot stilstand krijgen en liep even later met een nekverstevigende band door het rennerskwartier. "Mijn gezondheid gaat voor alles", zei hij realistisch. Van Lent zal over een week ook niet aan de start in de F3-race in Korea verschijnen.
Albers ging in de eerste wedstrijd van de dag als elfde van start. Zijn vertrek was niet verbluffend, maar de coureur herstelde zich snel. Tijdens die eerste ronde crashte de Oostenrijker Lechner zwaar tegen de vangrails en sleurde het halve deelnemersveld met zich mee. Albers werd ook slachtoffer van de onbezonnen Lechner, probeerde de boel nog wel te ontwijken maar werd van achter aangereden. In de tweede wedstrijd van de dag moest hij nagenoeg achteraan starten. Reed een sterke wedstrijd met steeds de op één na snelste raceronde. In de vijfde ronde blokkeerden twee deelnemers de nauwe baan bij Hotel Lisboa, een roemrucht onderdeeel van het circuit waar eenmaal per jaar een autorace-evenement wordt gehouden. Het oponthoud duurde maar liefst 20 seconden en Albers kon zijn inhaalactie vergeten. Nog steeds supersnelle ronden draaiend, sloeg het noodlot zes ronde later toe, toen een bobbel op zijn linkervoorband zijn wagen deed spinnen. Albers kon zonder schade te pits halen, om daar te laten onderzoeken of er geen ander euvel aan zijn wagen was. Het had echter geen zin meer en teleurgesteld stapte onze landgenoot uit de auto.

Drukke tijden voor Albers
Direct na de Grand Prix van Macau vertrok Albers naar Barcelona waar hij voor het Formule 3000 team van Helmut Marko (Sauber Junior Formule 1-team) zal testen. Ook zijn er nog opties om a.s. dinsdag en woensdag voor enkele andere teams op het Spaanse circuit uit te komen. Woensdagavond vertrekt Albers dan vanuit Spanje naar Zuid-Korea om daar het komende weekeinde een Formule 3-race te rijden. Albers overbrugt dan in enkele dagen een afstand van circa 24.000 km.

Uitslag 46ste Grand Prix van Macau:

1. Manning (GBr), Dallara-TOM's Toyota, 30 ronden in 1uur7min56,279sec. (162,14 km/uur); 2. Button (GBr), Dallara-Sodema Renault, op 24,590 sec; 3. Itoh (Jap), Dallara-Mugen Honda, op 1min6,601 sec; 4. Matsuda (Jap), Dallara Mugen Honda, op 1:20,988; 5. Olivier (Bel), Dallara Spiess Opel, op 1:50,979; 6. Spoldi (Ita), Dallara-Spiess Opel, op 2:01.980. Snelse ronde: Manning, 2:14,264 (164,09 km/uur) record.

Info: Dirk Buwalda, tel.: 06-54644347