Deventer, Eindhoven, Sittard nomaties voor Zonneboilerstad

Datum nieuwsfeit: 21-11-1999
Novem

10-Nov

Deventer, Eindhoven en Sittard genomineerd voor Zonneboilerstad 1999!

Vanmorgen is in het programma Varas Vroege Vogels bekendgemaakt dat de gemeenten Deventer, Eindhoven en Sittard zijn genomineerd voor de titel Zonneboilerstad 1999. Iedereen kan via
(www.omroep.nl/vara/radio/vroegevogels/) aangeven welke gemeente de titel Zonneboilerstad 1999 moet winnen. Onder alle inzenders wordt een zonneboiler verloot. De winnende gemeente wordt op zondag 21 november bekendgemaakt bij Varas Vroege Vogels.

Luisteraars kiezen de Zonneboilerstad 1999 en maken kans op een zonneboiler
Iedereen kan tot donderdag 18 november 1999 kiezen welke van de drie gemeenten de titel Zonneboilerstad 1999 verdient. Op de internetsite (www.omroep.nl/vara/radio/vroegevogels/) zijn alle gegevens te vinden van de genomineerde steden. De keuze kan via deze site worden gemaakt of door een briefkaart te sturen naar Varas Vroege Vogels - Postbus 175 - 1200 AD Hilversum. Onder al deze inzenders wordt een zonneboiler verloot. In de uitzending van zondag 21 november 1999 (Radio 1 tussen 8.08 uur en 10.00 uur) maakt minister Jorritsma bekend welke gemeente de meeste stemmen heeft verzameld. De burgemeester van de (nieuwe) Zonneboilerstad 1999 trekt tijdens het radioprogramma uit alle inzendingen de winnaar van een zonneboiler.

29 Gemeenten voorgedragen
De professionele bouwpartners (woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars, architecten, adviesbureaus en energiebedrijven) hebben in grote getale gereageerd op de oproep om gemeenten voor te dragen voor de titel Zonneboilerstad. In totaal zijn 29 gemeenten voorgedragen, die een vooruitstrevend beleid voeren op het gebied van duurzame energie en zonneboilers. Een vakjury heeft uit deze voordrachten drie gemeenten genomineerd.

Beoordelingscriteria
Op donderdag 28 oktober 1999 is de jury op het ministerie van Economische Zaken in Den Haag bijeengeweest onder voorzitterschap van drs. B.J.M. Hanssen, directeur energiebesparing en duurzame energie ministerie van Economische Zaken. De jury heeft de volgende punten zwaar laten wegen bij het beoordelen van de voordrachten: Heeft de gemeente de zonneboiler structureel en op voldoende schaal in het gemeentelijk beleid verankerd of is er sprake van incidentele projecten?
Is het zonneboilerbeleid in ieder geval op de bestaande bouw en de nieuwbouw en eventueel ook op utiliteitsbouw (zwembaden, sportfaciliteiten en zorgcentra) gericht?
Heeft de gemeente zelf, eventueel in samenwerking met anderen, het beleid al omgezet in daden? Kortom is er al een aantal zonneboilers in bestaande bouw en nieuwbouw gerealiseerd?
Heeft de gemeente de communicatie over zonneboilers goed georganiseerd?

Jurering
De volgende gemeenten hebben van één of meer juryleden in een eerste ronde een stem gekregen:
Amersfoort,
Deventer,
Eindhoven,
Haarlemmermeer,
Nieuwerkerk aan den IJssel,
Samenwerkingsverband regio Twente,
Sittard,
Vlissingen,
Vlist.De jury heeft veel waardering voor de innovatieve aanpak van al deze gemeenten. Het criterium dat men activiteiten moet ontplooien in zowel de bestaande bouw als in de nieuwbouw (en eventueel utiliteitsbouw) bleek het meest onderscheidend te zijn. Uiteindelijk zijn de volgende drie steden genomineerd:
Deventer (80.000 inwoners),
Eindhoven (200.000 inwoners),
Sittard (50.000).

Deventer
Deventer stimuleert al gedurende enkele jaren de toepassing van zonneboilers in de bestaande bouw en de nieuwbouw. De gemeente voert in samenwerking met EDON specifieke activiteiten uit. Bovendien geeft de gemeente een subsidie van 200 gulden. In Deventer zijn inmiddels zon 700 zonneboilers in de nieuwbouw geplaatst en bijna 500 in bestaande woningen.

Eindhoven
Eindhoven werkt al enige jaren nauw samen met Nutsbedrijf Regio Eindhoven bij het stimuleren van de plaatsing van zonneboilers in bestaande en nieuwe woningen. De gemeente geeft een subsidie van 350 gulden. Het is voor de meest gangbare zonneboilers niet nodig om een bouwvergunning aan te vragen. In de afgelopen jaren zijn in Eindhoven meer dan 700 zonneboilers in de nieuwbouw geplaatst en bijna 500 in bestaande woningen.

Sittard
Sittard wil in 2020 vijftien procent van het energieverbruik duurzaam op te wekken. De gemeente geeft voor toepassing van zonneboilers in bestaande woningen een subsidie van 250 gulden. Het is voor de meest gangbare zonneboilers niet nodig om een bouwvergunning aan te vragen. In de afgelopen jaren zijn in Sittard zon 200 zonneboilers in de nieuwbouw geplaatst en bijna 100 in bestaande woningen. Mede op initiatief van de gemeente zal Mega Limburg het nieuwe voetbalstadion van Fortuna Sittard voorzien van een groot zonneboilersysteem met een collectoroppervlak van 60 vierkante meter.

Vooruitstrevend energiebeleid
De verkiezing Zonneboilerstad 1999 vormt een apart onderdeel van de Energy Awards verkiezing voor gemeenten met een vooruitstrevend energiebeleid.

Bron: Novem

Organisatie Zonneboilerstad, 030 635 0313