Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Hamsteren en toename van consumptie

Datum nieuwsfeit: 22-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rijksuniversiteit Groningen

Hamsteren en toename van consumptie spelen een rol bij aanbiedingen

'Drie halen, twee betalen', 'Van ƒ 2,19 voor ƒ 1,79', 'Ontvang het hele aankoopbedrag terug'. Wie tegenwoordig door de supermarkt loopt, struikelt bijna over de aanbiedingen. Econometrist Harald van Heerde vroeg zich af of deze zogeheten 'sales promotions' voor fabrikanten en winkeliers wel de winst opleveren die zij verwachten. Hij ontwikkelde drie modellen waarmee de effecten van sales promotions achteraf gemeten kunnen worden. Zo'n evaluatie kan de basis zijn voor een betere besteding van de promotie-uitgaven. De modellen geven managers inzicht in hoe aanbiedingen werken. Van Heerde promoveert op 22 november 1999.

Voor zijn onderzoek gebruikte de promovendus de verkoopgegevens van vier soorten producten: blikjes tonijn, toiletpapier, een drankproduct en een voedingsmiddel. Van Heerde: "Meestal stijgt de afzet van het product als het in de aanbieding is, maar het is daarmee natuurlijk niet gezegd dat de actie ook winstgevend is." De samenhang tussen hoogte van de korting en verkoop van het product is uit te drukken in een wiskundige formule en een bijbehorende grafiek. Van Heerde verbeterde dit tot een meer flexibele formule die beter recht doet aan de werkelijkheid, zodat de optimale prijskorting kan worden bepaald. Van Heerde ontwierp verder een flexibel model om in kaart te brengen hoeveel de verkoop vlak voor en vlak na de aanbieding daalt. "In de bestaande modellen kwam die pre- en postpromotionele dip nog niet tot uiting.", aldus Van Heerde. Tot slot bracht hij in kaart waar die extra verkopen tijdens de sales promotion precies vandaan komen. Zo spelen onder andere factoren als switchen van merk, hamsteren en toename van consumptie een rol. Op dit moment onderzoekt Van Heerde hoe afzonderlijke winkeliers advies zouden kunnen krijgen over 'sales promotion op maat'.

Van Heerde (Ens, 1972) studeerde econometrie in Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Marktkunde en marktonderzoek van de RUG

Voor nadere gegevens over de promotie zie hieronder.

Onderzoek

Promotie

Hamsteren en toename van consumptie spelen een rol bij aanbiedingen

Zie voorpagina.

Datum en tijd

maandag 22 november 1999, 16.00 uur

Promovendus

H.J. van Heerde, tel. (050)363 70 93, fax (050)363 72 07 (werk)

Proefschrift

Models for sales promotion effects based on store-level scanner data

Promotores

prof.dr. D.S.H. Leeflang , prof.dr. D.R. Wittink

Faculteit

economische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie