Polynorm richt strategie op automotive

Datum nieuwsfeit: 22-11-1999
Polynorm

22 nov 1999 Polynorm richt strategie op automotive

Polynorm zal zich in de komende jaren zeer sterk focussen op de automotive industrie in Europa, de Verenigde Staten en elders.

Waar de automotive activiteiten voor de groei van de onderneming zorgen, zullen de bouwgerichte divisies, Bouwprodukten en Installatieprodukten hun positie in de bestaande markten moeten versterken door produktiviteitsverbetering, produktvernieuwing en groei in de directe export. Het voorziene herstel van de divisie Bouwprodukten in Nederland laat overigens nog steeds op zich wachten, maar geeft vooralsnog geen aanleiding de eerder uitgesproken verwachting, dat het resultaat niet veel zal afwijken van dat over 1998, aan te passen.

Polynorm zal haar positie in de Noord-Amerikaanse supplybase versterken door investeringen en overnames.
De positie in Europa wordt op gelijke wijze uitgebouwd door de investering in een nieuwe persenstraat in Zuid-Duitsland en een combinatie van investeren, acquireren en samenwerking in Europa. Op het gebied van structuurdelen werkt Polynorm al enige tijd samen met Stadco, een divisie van het Engelse Acertec. Samen met Stadco is Polynorm betrokken bij de engineering van de nieuwe Ford fabriek in Sao Salvador in Brazilië.
Polynorm denkt de automotive activiteiten in de komende jaren sterk te kunnen laten groeien. De omzet in de op de auto-industrie gerichte business (automotive metaal en automotive plastics) - thans f 425 mln. - moet in vijf jaar met gemiddeld meer dan 30% per jaar toenemen, waarbij het rendement op geïnvesteerd vermogen zich zal bewegen rond het huidige niveau van 15 à 20%. De drijvende kracht achter deze groei is de erkende zeer sterke positie die Polynorm in een reeks van jaren heeft opgebouwd op het gebied van het persen en samenstellen van de zichtbare buitenhuid van de auto in zowel staal, aluminium als kunststof.

Nieuwe productieconcepten in de auto-industrie leiden er toe dat thans ook buitendelen - veelal een kwaliteitskenmerk van de auto - in toenemende mate worden uitbesteed. De sinds 1994 ontwikkelde full service-strategie heeft er toe geleid dat thans het overgrote deel van de orderportefeuille bestaat uit langlopende opdrachten waardoor het conjunctuurrisico in vergelijking met het verleden sterk is gereduceerd.
De sterke positie van Polynorm wordt geïllustreerd door het verkrijgen van meerdere Awards van o.a. Volkswagen en Ford en de brede klantenkring waarin de onderneming zich mag verheugen.

Directie Polynorm N.V.
Bunschoten, 22 november 1999