Eerste MRPI-bladen milieurelevante productinformatie

Datum nieuwsfeit: 22-11-1999

PERSBERICHT – 19 november 1999

‘Pannenbier’ voor eerste tachtig licentiehouders

Met uitreiking 35 bladen bereikt MRPI hoogste punt

Op 19 november zijn tijdens een ‘pannenbierbijeenkomst’ in het KennisCentrum voor de Bouwtoelevering in Arnhem de eerste 35 MRPI-bladen uitgereikt. Zes brancheorganisaties en vier bedrijven ontvingen de bladen uit handen van W. Frommé, oud-directeur van Ubbink Nederland bv en voorzitter van Stichting MRPI. Het bestuur van de stichting werd tijdens de bijeenkomst geïnstalleerd en bestaat naast Frommé uit de heren Schouwenburg (Lafarge Braas Roofing) en Hogenkamp (YTONG).

Het project Milieu Relevante Product Informatie is een initiatief van het Nederlands Verbond Toelevering Bouw (NVTB). Het Ministerie van VROM heeft de totstandkoming ervan financieel ondersteund. In het MRPI-project zijn de regels vastgesteld voor het opstellen en toetsen van de milieurelevante productinformatie. Het gaat hierbij om waarheidsgetrouwe informatie op basis waarvan opdrachtgevers, architecten en aannemers, naast prijs en prestatie, bouwproducten zullen gaan kiezen. Gevalideerd, geverifieerd, en betrouwbaar zijn de belangrijkste kenmerken. MRPI rekent hiermee voorgoed af met de wirwar van bestaande, soms slecht onderbouwde, milieuclassificaties en voorkeurslijsten en zorgt voor duidelijkheid en transparantie in de bouw.

Doelen
Met het uitreiken van de eerste MRPI-bladen stond de bijeenkomst op 19 november voor Stichting MRPI in het teken van het bereiken van het hoogste punt. De oplevering van het ‘gebouw’ staat over honderd dagen gepland. Oplevering betekent voor MRPI een bouwbrede deelname met enkele honderden licentiehouders. Momenteel zijn dat er tachtig die gezamenlijk in het bezit zijn van 35 bladen.

Een volgend doel dat de stichting zich heeft gesteld, is een naamsbekendheid onder architecten en aannemers van minimaal 50 procent. Over 365 dagen, tijdens de DuboDag in 2000, moet dat percentage zijn bereikt. Een derde doel van MRPI is binnen duizend dagen te komen tot bouwregelgeving waarbij het Bouwbesluit verwijst naar materiaalgebonden milieuprofielen op gebouwniveau, zogenaamde mmg's. In opdracht van VROM is momenteel een model in ontwikkeling die zal uitmonden in een concrete berekeningsmethode, waarbij MRPI zorgt voor betrouwbare gegevens. De methode zal, eventueel gevat in een norm, vanaf 2003 worden opgenomen in het Bouwbesluit.

Eco-Quantum
Het feit dat de regelgeving nog een paar jaar op zich laat wachten, betekent overigens niet dat MRPI momenteel geen praktisch draagvlak heeft. MRPI wordt door architecten al gebruikt in rekenprogramma's zoals Eco-Quantum waarmee de milieueffecten op gebouwniveau worden berekend. Dit gebruik zal als het aan Stichting Bouwresearch (SBR), Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV) en het NVTB ligt, alleen maar toenemen. De drie partijen hebben in november de handen ineengeslagen met als doel MRPI en Eco-Quantum optimaal op elkaar af te stemmen. Hiertoe is in november een intentieverklaring ondertekend.

Kadertekst:
De eerste MRPI-bladen zijn uitgereikt aan de volgende zes brancheorganisaties en vier ondernemingen.
BFLL, Branchefederatie voor lichtstraten- en lichtkoepelfabrikanten ENCI NV, Eerste Nederlandse Cementindustrie
NCV, Nederlandse Cellenbeton Vereniging
RBB
RCK, Research Centrum Kalkzandsteen
SKD, Stichting Kwaliteit Dak
Stiwada
Ubbink Nederland bv
VKG, Vereniging van kunststof gevelelementenfabrikanten YTONG Nederland bv

Einde persbericht

Voor meer persinformatie en opvragen fotomateriaal: PR-Adviesbureau Procomm BV, Postbus 778, 4200 AT Gorinchem Tel. (0183) 691 777, Fax (0183) 691 770, E-mail: (mrpi@procomm.nl) Dit bericht is digitaal voorhanden.