Vlaamse Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur geïnstalleerd

AMBTENARENZAKEN EN SPORT

22 november 1999

Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur geïnstalleerd

Op initiatief van de heer Johan Sauwens, Vlaams Minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Ambtenarenzaken en Sport, had maandagnamiddag in 'de schelp' van het Vlaams Parlement de officiële installatievergadering plaats van de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur.

Zowel dhr. Guido Decoster (directeur-generaal Administratie Binnenlandse Aangelegenheden), dhr. Filip De Rynck (voorzitter Hoge Raad) als Minister Sauwens beklemtoonden er in hun toespraak het belang van deze Hoge Raad.

Deze Hoge Raad werd ingesteld bij decreet van 30 maart 1999 en door de Vlaamse Regering samengesteld bij besluit van 22 juni 1999. De Raad is samengesteld uit deskundigen, leden van de Vereniging van Vlaamse Provincies en leden van de Vereniging van Steden en Gemeenten.

De Hoge Raad heeft als opdracht een beleidsvisie te vormen omtrent de bestuurlijke organisatie in Vlaanderen, het opvolgen van het wetenschappelijk onderzoek dienaangaande, evenals het interpreteren van de maatschappelijke, sociale en bestuurlijke ontwikkelingen vanuit het perspectief van de lokale en provinciale besturen.

Zowel op eigen initiatief als op verzoek van hetzij het Vlaams Parlement, hetzij de Vlaamse Regering verstrekt de Hoge Raad adviezen over voorstellen en voorontwerpen van decreet en over ontwerpen van besluiten van de Vlaamse Regering.

info : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Sauwens - tel. (02) 553 23 11
e-mail: (persdienst.sauwens@vlaanderen.be)