Katholieke Ouderenvereniging ondersteunt scholierenstaking

Nederlandse Katholieke Oudervereniging

nko-logo.gif (7857 bytes)

Den Haag, 22 november 1999

De Nederlandse Katholieke Oudervereniging (NKO) ondersteunt de scholierenstaking

De NKO ondersteunt jullie landelijke stakingsactie op het punt van de overladenheid van het programma, de hoge studielast, alsmede op het punt van de sterk gestegen kosten voor de schoolboeken. Wij plaatsen wel enkele kanttekeningen. Op dit moment is het niet duidelijk of de overladenheid van het programma en de uit de hand lopende studielast zijn toe te schrijven aan aanloopproblemen of structureel van aard zijn.

De NKO heeft de indruk dat de vormgeving van de tweede fase van school tot school verschilt, omdat sommige scholen geleidelijker zijn overgestapt naar een systeem van zelfstandig leren dan andere. Een nadere verkenning zou aan het licht moeten brengen of de knelpunten worden veroorzaakt door het programma of door het beleid dat scholen voeren (zoals de wijze van invoering van de tweede fase, de afstemming tussen leraren(secties) over opdrachten, etcetera).

De huidige tweede fase leerlingen fungeren min of meer als "proefkonijn". Zowel voor jullie als voor de leraren is er sprake van een gewenningsproces. Dat neemt niet weg dat jullie wel dienen te voldoen aan dezelfde eisen als leerlingen die over een aantal jaren een meer uitgebalanceerde opleidingsroute gaan volgen. De NKO vindt daarom dat serieus bekeken moet worden op welke wijze soelaas kan worden geboden aan de knelpunten waarmee jullie op dit moment worden geconfronteerd.

Jullie standpunt over de sterk gestegen boekenkosten ligt in het verlengde van het standpunt dat de NKO en de andere ouderorganisaties al geruime tijd innemen. Hierover zijn al diverse gesprekken met de verantwoordelijke bewindslieden en de Vaste Onderwijscommissie van de Tweede Kamer gevoerd.
______________________________

nkohome-kl.jpg (2320 bytes)