FME-CWM introduceert Europese Richtlijn Drukapparatuur

Datum nieuwsfeit: 22-11-1999
Vereniging FME-CWM

Voorlichting Drukapparatuur

Ter introductie van de nieuwe Europese Richtlijn Drukapparatuur 97/23/EG wordt op 22 november 1999 van 14.30 uur tot 17.00 uur in het FMW-CWM kantoor te Zoetermeer een gratis voorlichtingsmiddag gehouden.
Het programma is afgestemd op leden en branche-leden die met deze nieuwe wetgeving kennis maken. Op 29 november 1999 treedt deze wet in werking, in Nederland met het besluit drukapparatuur van 5 juli 1999.

Voor drukapparatuur in de nieuwbouw fase leidt dit tot belangrijke wijzigingen.
Aan de orde zijn nieuwe methoden om aan de wet te voldoen, fabricage controle, keuringsverplichtingen en een veel breder toepassingsgebied.
Er gaan veel meer drukhoudende producten en componenten onder deze nieuwe wetgeving vallen dan tot nu toe het geval is. Deze wetgeving heeft een zeer brede werking voor uitrustingen onder overdruk zoals:
Omhullingen voor oververhit water boven 110° Celsius, stoomketels, stoomleidingen etc. gas-, propaan-, butaantanks, leidingsystemen voor hydrauliek en perslucht, allerlei ketels, autoclaven, vaten en leidingen (samenstellen) voor processen in de chemische en voedings-middelenindustrie, snelkookpannen en brandblussers. Overdruktoepassingen voor vloeistoffen, gassen en dampen, appendages, afsluiters, meters, kleppen en beveiligingen eveneens. Niettemin is er een aanzienlijk aantal uitzonderingen zoals: Weinig gevaarlijke spuitbussen, bierblikjes, luchtbanden en voetballen etc.
Complexe toepassingen, installaties voor oliewinning, nucleaire apparaten, hoogovens, transportleidingen, elektrotechnische voorzieningen, raffinaderijen zijn uitgezonderd evenals voertuigen, vliegtuigen, schepen en het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Mechanismen zoals motoren, turbines, compressoren en pompen vallen buiten de werking als deze ruimschoots voldoende drukbestendigheid waarborgen vanwege de overige bedrijfsbelastingen of functioneringseigenschappen.
In de laagste veiligheidscategorie I kan de verantwoordelijke fabrikant zelf de apparatuur veilig verklaren of in relatie met andere wetgeving de overeenstemming met de wetten voor drukapparatuur, machines en laagspanning etc. combineren. In de hogere categorieën II t/m IV is tussenkomst van een Notified Body verplicht.
Na de presentaties zal ruimschoots gelegenheid gegeven worden tot het stellen van vragen c.q. discussie over interpretaties.

Gegadigde leden en branche-leden kunnen zich voor gratis deelname aan deze voorlichtingsmiddag opgeven bij mevrouw B. Reinhard, telefoon 079 - 353 13 46, fax 079 - 353 12 48 of per e-mail: (bre@fme.nl).

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer
Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)