MKB: Beloon rol werkgevers bij uitvoering verzekeringen

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

23-11-1999
Rol van werkgeversorganisaties bij nieuwe uitvoering van werknemersverzekeringen dient te worden beloond

Er zijn tal van vraagtekens te plaatsen bij het nieuwe kabinetsplan voor de uitvoering van de werknemersverzekering, maar de allergrootste zwakte zit in de wijze waarop het kabinet wil omgaan met de opdrachtgevende rol van branches en individuele mkb-bedrijven´, aldus Hans de Boer tijdens de Algemene Ledenvergadering van MKB-Nederland op
22 november.

De mkb-organisatie heeft er altijd voor gepleit dat individuele mkb-bedrijven verschoond blijven van de gecompliceerde rompslomp van het opdrachtgeven in het kader van de sociale zekerheid. Dat zouden de branches juist moeten doen voor hun lidbedrijven. Een en ander geldt ook als die opdracht alleen maar´ de reïntegratie betreft. Volgens het kabinetsplan kunnen branches of CAO-partijen inderdaad als opdrachtgever optreden, maar zo´n collectieve opdracht is alleen bindend voor die bedrijven die lid zijn van een branche-vereniging. Andere bedrijven kunnen hun eigen gang gaan.
In zo´n model moeten er voldoende garanties zijn ingebouwd dat de branches en hun leden ook inderdaad beloond worden voor hun inspanningen. Risico´s zoals free ridership´ en van zo genoemde anti-selectie, d.w.z. bedrijven met jonge en gezonde werknemers gaan een eigen contract aan en schrijven zich uit als lid van een werkgeversorganisatie, dienen te worden vermeden. Dat betekent in concreto dat de branches via het CAO-overleg met de vakbonden goede contracten moeten afsluiten, zonder elementen die door individuele bedrijven als hobby-istisch en als dure franje worden gezien. Die uitdaging ligt bij het georganiseerde bedrijfsleven zelf, vindt MKB-Nederland, maar zij wil daarnaast meer duidelijkheid van de kant van de overheid.
Wij willen op voorhand van het kabinet hom of kuit zien´, aldus Hans de Boer. Het niet-verbindend verklaren (het niet-AVVen´) kan gunstig uitvallen voor de zich inspannende branches en vakbonden, maar dan moeten zij ook in staat worden gesteld om de voordelen van hun contracten, denk aan de inschakeling van O&O-fondsen voor scholingstrajecten, exclusief aan hun leden voor te behouden. Als het kabinet deze garantie niet biedt terwijl free ridership en anti-selectie zich wel kunnen voordoen, worden de branches onvoldoende beloond. En als branches het niet doen, dan moeten de 100.000-en mkb-bedrijven het elk voor zich doen. Dat geeft veel te veel administratieve rompslomp en van werknemersinvloed zal in zo´n situatie al helemaal geen sprake kunnen zijn´, aldus Hans de Boer.

Onvoorspelbaar
Het model met die ene UVI-moloch met daarom heen een wirwar van nieuw te vormen reïntegratie- en arbo-bedrijven moet zich nog helemaal bewijzen. De dynamiek, positief en negatief, die van het nieuwe model zal uitgaan is absoluut onvoorspelbaar. In zo´n situatie is het juist voor het mkb van het grootste belang dat er organiserend wordt opgetreden. Dat mag geen risico´s opleveren voor mkb-organisaties, maar dient juist fair te worden beloond´.

MKB-Nederland zal haar zienswijze duidelijk maken in het overleg met het kabinet. De ondernemersorganisatie zal zich sterk blijven maken voor gesubsidieerde experimenten om de valkuilen en mogelijkheden van het opdrachtgeverschap in de sociale zekerheid zo goed mogelijk te verkennen.