"VWS Uitbreidingsregeling Kinderopvang marktverstorend"

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999

WISSENRAET EN VAN SPAENDONCK

VWS Uitbreidingsregeling Kinderopvang

dinsdag 23 november 1999

Branchevereniging van ondernemers in de kinderopvang:

"VWS Uitbreidingsregeling Kinderopvang werkt marktverstorend"

Er is een grote vraag naar kinderopvang in Nederland, in veel regio's zijn er lange wachtlijsten voor een plaatsje in het kindercentrum. Ondernemers in de kinderopvang willen graag aan de grote en verder groeiende vraag naar kinderopvang voldoen maar ondervinden bij het uitbreiden met nieuwe vestigingen een aantal knelpunten. Op 25 november a.s. vindt een algemeen overleg plaats in de Tweede Kamer over de inzet van overheidsgelden in de kinderopvangbranche om de uitbreiding van 71.000 nieuwe kindplaatsen mede te realiseren.

De Branchevereniging van ondernemers in de kinderopvang signaleert in de door het ministerie van VWS voorgestelde Regeling tot Uitbreiding van de Kinderopvang een aantal grote knelpunten. Knelpunten die remmend werken op de gevraagde snelheid en effectiviteit waarmee de uitbreiding moet worden gerealiseerd om de doelstelling uit het Regeer Akkoord van Paars 2 te realiseren. Deze doelstelling is om in de komende jaren de capaciteit van de kinderopvang fors uit te breiden van de huidige 89.000 plaatsen met 71.000 nieuwe kindplaatsen. In de voorgestelde regeling vraagt het kabinet alle gemeenten hun kinderopvangcapaciteit uit te breiden en stelt hiervoor budget ter beschikking. Met dit budget kunnen gemeenten naar eigen keuze investeringen doen in accommodaties of exploitaties van aanbieders van kinderopvang subsidieren. De belangrijkste grote knelpunten zijn:

.h Het selectief inzetten van overheidsgeld voor gemeentelijke investeringen of selectieve subsidies aan ondernemers en instellingen, of een combinatie van beiden, bevoordeelt de ene aanbieder boven de andere(n) en leidt daarmee tot marktverstoringen en oneigenlijke concurrentie. Dit frustreert een gezond investeringsklimaat voor financiers als banken, pensioenfondsen en woningbouwverenigingen. Financiers die de branche gezien de benodigde miljarden investeringen in nieuwe kindercentra hard nodig heeft.

.h De inzet van overheidsgeld door gemeenten doet de positie en keuze vrijheid van ouders tekort, niet zij maar gemeenten bepalen in dit geval of en waar zij een gesubsidieerde plaats kunnen vinden.

.h De regeling maakt bij de verdeling van het budget geen verschil naar het type gemeente. Gemeenten met draagkrachtige ouders en veel vraag naar kinderopvang ontvangen hierdoor meer subsidie dan noodzakelijk en gemeenten met minder draagkrachtige ouders en minder vraag naar kinderopvang ontvangen niet genoeg subsidie.

.h De regeling draagt niet bij aan een meer structurele financiering van de kinderopvang via de fiscale weg waarbij ouders zelf het kindercentrum van hun keuze bezoeken en een eventuele bijdrage van de overheid via de belastingdienst verrekend wordt.

Voor meer informatie, secretariaat Branchevereniging tel. 013-5944163

23 nov 99 11:18