Nieuwe norm voor oppervlakte-onvolkomenheden

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999
Nederlands Normalisatie-instituut

Nieuwe norm voor krassen, deuken en andere oppervlakte-onvolkomenheden

Delft - Om in technische documenten aan te kunnen geven in welke mate oppervlakte-onvolkomenheden mogen worden toegelaten is een internationale norm gepubliceerd: NEN-EN-ISO 8785. De norm definieert termen voor oppervlakte-onvolkomenheden en legt enkele bijbehorende parametersymbolen vast. Voorbeelden hiervan zijn begrippen als kras, deuk en braam.

NEN-EN-ISO 8785 is tevens toepasbaar in verband met meetvoorschriften voor de meting van oppervlakte-onvolkomenheden. De norm geeft echter geen grenswaarden. Deze moeten door de ontwerper zelf, afhankelijk van de functie van een oppervlak, worden gespecificeerd. Hij of zij kan daarvoor gebruik maken van de in de norm gegeven parametersymbolen, bijvoorbeeld SIMsd = 0,2 mm voor de maximaal toegelaten diepte van een enkelvoudige oppervlakte-onvolkomenheid.

De norm is in het Nederlands vertaald; de termen zijn echter ook in het Engels vermeld.
Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar.

Informatie en bestellen
Meer informatie is te verkrijgen bij ir. J. Landré, standardization consultant bij NNI-Machinebouw, telefoon: (015) 2 690 179, e-mail: (job.landre@nni.nl) of bij NNI-Klantenservice, telefoon: (015) 2 690 391, e-mail: (bestel@nni.nl).
NEN-EN-ISO 8785 Geometrische productspecificatie (GPS) - Oppervlakte-onvolkomenheden - Termen, definities en parameters kost NLG 131,-. De Engelstalige versie kost NLG 138,40. Bestellen kan ook via het bestelformulier.