SP: Politiek mag niet te koop zijn

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999

SP

SP: POLITIEK MAG NIET TE KOOP ZIJN

SP-kamerlid Kant wil opheldering van minister Peper over de plannen van de VVD om op zoek te gaan naar sponsors uit het bedrijfsleven. VVD-Partijvoorzitter Eenhoorn kondigde aan dat dit nodig zou zijn omdat verkiezingscampagnes steeds duurder worden. De SP vindt dit een onacceptabele ontwikkeling en wil dat sponsoring door het bedrijfsleven verboden wordt. SP-kamerlid Kant: 'Politiek moet niet te koop zijn. Het principe van sponsoring is wederzijds voordeel, en het risico van belangenverstrengeling ligt daarom op de loer. We moeten hier geen Amerikaanse toestanden krijgen.' Voormalig minister van Binnenlandse Zaken, Dijkstal had destijds geen bezwaar tegen sponsoring van politieke partijen en heeft het zelfs aangemoedigd. In de Wet Subsidiëring politieke partijen is geen verbod of beperking van sponsoring opgenomen.
De SP zal aanstaande dinsdag in het vragenuur vragen wat de huidige minister Peper van deze ontwikkeling vindt en of hij wel bereid is er maatregelen tegen te nemen.

Voor meer info: Agnes Kant 06 51262918

23 nov 99 22:02