Schaakgrootmeester Lodewijk Prins overleden

Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Lodewijk Prins overleden
door Minze bij de Weg

Op 11 november is grootmeester Lodewijk Prins op 86-jarige leeftijd overleden. Prins beleefde de beste periode in zijn toernooicarrière kort na de oorlog. In diverse toernooien behaalde hij eerste plaatsen: Gijon 1947, Beverwijk 1948 en Madrid 1951. In het zonetoernooi in Bad Pyrmont, hetzelfde jaar, leverde hij ook een uitstekende prestatie door achter topspelers als Gligoric en Unzicker derde te worden. Het daaropvolgende Interzonaal Toernooi in Stockholm was een maatje te groot. Prins eindigde op een gedeelde laatste plaats, maar wist bijvoorbeeld wel spelers als Petrosjan, Geller en Averbach op remise te houden. Pas in 1982 werd Prins op basis van zijn resultaten in deze periode door de FIDE met terugwerkende kracht tot grootmeester benoemd.

Ruim dertig jaar lang was Prins een vaste speler in de Nederlandse teams, in landenwedstrijden en op Olympiades, waar hij soms uitstekende scores behaalde. In zijn laatste Olympiade, Lugano 1968, scoorde hij bijvoorbeeld 9 uit 12. Het was ook een Olympiade die leidde tot het conflict tussen Prins en de KNSB. In 1970 werd hij gepasseerd voor het Olypiadeteam; voor het eerst sinds 1936 zou hij niet meegaan naar een Olympiade.

Een paar maanden later sloeg Prins in een interview in 'Het Parool' terug. In een brief aan het KNSB-bestuur schreef Prins over "corruptie bij de verkiezing van Nederlandse schaakequipes (zelfbevoordeling van commissieleden, koehandel ook met andere betrokkenen)." Het bestuur reageerde met de mededeling dat "U op morele gronden voorshands geen uitnodiging meer voor deelname aan wedstrijden zult ontvangen." Daarna is het niet meer goed gekomen tussen beide partijen. Pogingen vele jaren later om de breuk te helen leverden geen resultaat op.

In de jaren vijftig en zestig was Prins een stuk minder actief in de toernooiarena. Met toernooischaak was immers geen droog brood te verdienen. Maar af en toe liet hij van zich horen. In 1965 eindigde hij in het Nederlands kampioenschap samen met Zuidema op de eerste plaats. Prins won de aansluitende tweekamp en werd voor het eerst Nederlands kampioen. Opmerkelijk voor zijn stijl en moed achter het schaakbord is dat hij in de beslissende partij voor het koningsgambiet koos.

Prins heeft veel over het schaken geschreven. In Het Parool had hij lange tijd een schaakrubriek. Daarnaast schreef hij talrijke schaakboeken. Gewone, maar ook bijzondere als 'Multatuli en het spel der koningen' over de relatie tussen Multatuli en het schaakspel.

In een interview met Max Pam in 'Schaakbulletin' vertelde Prins eens over de belabberde omstandigheden waar schakers in de naoorlogse jaren genoegen mee moesten nemen. Het was voor hem een reden om zelf als organisator aan de slag te gaan, èn het beter te doen. Samen met Cortlever en de journalist Klaas Peereboom richtte hij de Stichting Internationale Schaaktraditie Amsterdam op, die het Wereldschaaktoernooi Amsterdam 1950 organiseerde. Vier jaar later deed diezelfde stichting op spectaculaire wijze van zich spreken. Toen Argentinië het op het laatste moment liet afweten als organisator van de Schaakolympiade, wist de stichting onder leiding van Prins in vijf weken de Schaakolympiade van Amsterdam te organiseren.

In het decembernummer van Schaakmagazine zal een artikel over Lodewijk Prins verschijnen van de hand van Lex Jongsma.