Kales (Ajax): 'Kijkcijfers uitgangspunt voor tv-imkomsten'

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999
AFC Ajax

Kales: 'Kijkcijfers moeten dienen als uitgangspunt voor tv-imkomsten' Amsterdam, dinsdag 23 november 1999.

'Een grap met een serieuze ondertoon', zo omschreef algemeen directeur Frank Kales het bod op de tv-rechten van thuiswedstrijden van Ajax. Fox-topman Robert Bland zou enkele tientallen miljoenen over hebben voor de rechtstreekse uitzendingen van de Amsterdamse club. Kales bevestigde dat dinsdag op de persconferentie voorafgaand aan het UEFA Cup-duel donderdag tegen Real Mallorca. Hij reageerde op vragen naar aanleiding van vragen op een door de redactie van Zembla verstuurd persbericht.

Bland zou op een papiertje een bedrag tussen de tien en honderd miljoen gulden hebben gekrabbeld. 'Dat papiertje heb ik bewaard,' aldus Kales. 'En Bland zette er voor de grap een handtekening onder. Maar een echt contract kan je dat niet noemen.'

Vanaf 2001 liggen de tv-rechten voor thuiswedstrijden bij de voetbalclubs zelf. Tot die tijd verkochten de clubs hun rechten, via de KNVB, aan de NOS en Canal +. Ajax ontvangt nu uit de gezamenlijke verkoop vijf miljoen gulden per jaar. 'Om in Nederland nog spelers van eigen bodem te behouden moeten we iets doen,' waarschuwt Kales.

Onlangs zei Kales dat de tv-rechten van Ajax best 50 miljoen waard konden zijn. Hij zette dit bedrag af tegen de tv-inkomsten van andere Europese topclubs. Ter vergelijking: Barcelona incasseert (vanaf 2003) zo'n 150 miljoen per jaar. 'Wij hebben een gigantische achterstand in Europa en die moeten we zo snel mogelijk inlopen, anders wordt het gat nog groter, zei Kales dinsdag in de documentaire Betaald Voetbal.

Overigens zijn er nog genoeg andere vraagtekens over de hoogte van het bedrag van de tv-deal. 'Ook de periode waarvoor je een contract afsluit speelt een belangrijke rol,' aldus Kales. ' Het maakt een groot verschil of dit voor twee of zeven jaar is. Wij hoeven trouwens niet exclusief met één zendgemachtige in zee. Momenteel heeft Canal+ de rechten voor de rechtreekse uitzendingen en zendt de NOS samenvattingen uit op het open net.'

Zaterdag komt de Eredivisie NV weer bijeen en drie dagen later vergadert het sectiebestuur van de KNVB. Daarin staat de discussie over de tv-rechten en de verdeling van de tv-gelden centraal. De topclubs Ajax, Feyenoord en PSV willen een andere verdeling van de tv-inkomsten. Zij willen aanzienlijk meer geld dan de kleine clubs. Daarover zijn de clubs verdeeld, weet Kales. 'Het gevaar bestaat dat er twee kampen ontstaan.'

Ajax wil de solidariteitsgedachte niet meteen overboord zetten. Voor een goede competitie heb je meerdere goede clubs nodig. Maar, vindt Kales, dan moeten de inkomsten uit tv-gelden niet gebaseerd zijn op de huidge verdeelsleutel. Kijkcijfers dienen het uitgangspunt te zijn.

'In eerste instantie willen wij met de andere Nederlandse club overleggen wat de mogelijkheden zijn om de tv-rechten collectief te verkopen. We hebben elkaar nodig. We proberen in goede onderhandeling tot elkaar te komen. Pas als er geen consensus wordt bereikt dan zullen we individueel stappen ondernemen.'

Ajax verwacht binnenkort een plan af te ronden waarin staat hoe de club in de toekomst omgaat met de verkoop van televisie-rechten. De afgelopen maanden nam een extern deskundige een kijkje bij enkele andere grote Europese clubs. 'Wij hebben geen plannen om zoals Barcelona en Manchester United een eigen tv-zender te beginnen,' aldus Kales. 'Wij blijven een voetbalclub.'