Toespraken tijdens jaarlijkse persconferentie Siemens

Datum nieuwsfeit: 23-11-1999
Siemens Nederland N.V.

Den Haag, dinsdag 23 november 1999

Inleiding door de heer Th.M. Cohn, voorzitter van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland N.V., tijdens de jaarlijkse persconferentie

Inleiding door de heer Th.M. Cohn, voorzitter van de Raad van Bestuur van
Siemens Nederland N.V., tijdens de jaarlijkse persconferentie van de Siemens
Groep op 23 november 1999 in Den Haag

Opening
Nog ruim een maand, dan beginnen we aan een nieuw Millennium. Men kan er filosofisch of euforisch over doen. Men kan ook nuchter constateren dat het een jaarwisseling als alle anderen zal zijn en dat er maar weinig zal veranderen. Ik moet u zeggen dat ik er niet zo nuchter naar kijk. Hoe deze jaarwisseling ook zal verlopen, ik beschouw het als een bijzonder voorrecht deze Millenniumdrempel te mogen nemen.
Dames en heren van de pers,
hartelijk welkom op onze jaarlijkse persconferentie. De laatste van dit Millennium.

Wat kunt u vandaag van ons verwachten?

Programma
1. Natuurlijk onze cijfers over het afgelopen jaar en de vooruitzichten voor het komende boekjaar. Alsmede een aantal grote opdrachten.
2. Mijn collega Jean Kieffer die per 1 december zal toetreden tot onze Raad van Bestuur zal onze cijfers toelichten.
3. Het thema energie en de gevolgen die dat heeft voor liberalisering op deze markt zal door mijn collega Wim Dirkse worden behandeld. 4. Vervolgens gaan wij op uw vragen in.
5. En we sluiten af met een lunchbuffet waarbij we uitgebreid gelegenheid hebben om nog verder met elkaar door te praten.
Graag wil ik het afgelopen jaar aan de hand van enkele vaststellingen met u de revue laten passeren.

Mijn eerste vaststelling:
Siemens heeft wederom een heel goed boekjaar achter de rug.
In het verslagjaar 1998/1999 steeg onze orderontvangst belangrijk. De omzet steeg sterk.
En onze nettowinst na belasting steeg fors.
Met deze cijfers hebben wij onze uitdagende doelen meer dan bereikt.
Mijn tweede vaststelling:
Wij wisten het afgelopen boekjaar op ál onze activiteitengebieden interessante opdrachten binnen te halen en projecten te realiseren.
Ik noem er u enkele. Meer opdrachten komt u tegen in ons jaarverslag.
· Wij leverden aan de douane de containerscanner op de Maasvlakte. Een interessante opdracht. En een nuttige, want zoals Minister Zalm al zei: hij heeft zijn geld al lang opgebracht.

· Onze GSM-succesmodellen C25 en S25 zijn in grote aantallen besteld door de serviceproviders. Daarmee behoren wij tot de grotere spelers in deze markt. En staat u mij deze opmerking toe: ik ben echt trots op onze prestaties met deze mooie producten!
De joint venture tussen Siemens en NEC voor het nieuwe netwerkprotocol UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) is onlangs aangekondigd. Dit protocol biedt straks ongekende mogelijkheden om via de mobiele telefoon beeld en geluid van hoge kwaliteit met elkaar uit te wisselen. Bijgaand aardig filmpje laat iets zien van de mogelijkheden.

· Voor de belastingdienst leveren wij thans in hoog tempo de PC's uit die deel uitmaken van de in totaal 40.000 die de dienst bij ons bestelde. En die opdracht werd voorafgegaan door de bestelling van een honderdtal HICOM-telefooncentrales, de grootste telecom-opdracht ooit voor ons in Nederland! De eerste 56 centrales zijn het afgelopen kalenderjaar reeds geleverd.

· Eind september ging de innovatieve energiecentrale in Cuijck in vol bedrijf. Deze met afvalhout gestookte centrale levert in totaal 25 Megawatt en voorziet daarmee 50.000 huishoudens van groene elektriciteit. Is dat niet mooi?
En voor de goede orde: het gaat hier om resthout uit de industrie en uitdunhout van Staatsbosbeheer.

· Ik weet zeker dat de oplettende reizigers onder u inmiddels kennisgemaakt hebben met onze mooie hagelwitte
ICE3-hogesnelheidstreinen. Ze maken al een tijdje proefritten in Nederland en zullen het volgende jaar ingezet worden op de dienstregeling naar Duitsland. Voor het eerst op de trajecten naar de Expo2000 in Hannover. Begin volgend jaar zult u door de NS zeker worden uitgenodigd voor een eerste kennismaking

· Dames en heren. Bij vorige gelegenheden wees ik u al op de verschillende internationale competence centra van Siemens Nederland. Ik heb u toen voorspeld dat wij daarmee succesvol zouden zijn. Ik wil dit jaar graag mijn gelijk halen. Want wij waren succesvol! Zoals met het competence center voor Warmte Kracht-centrales. We wisten daarmee dit jaar opdrachten te boeken in Spanje en Turkije.

· Van een geheel andere categorie is het aardige en nuttige project in het Westland waarbij wij vrachtwagenchauffeurs altijd de snelste weg wijzen. Dit dankzij onze Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP).

· Voor NAM leverden wij enige jaren geleden drie elektromotoren van ieder 38 megawatt voor de ondergrondse opslag van gas. Dat waren de grootste motoren die Siemens wereldwijd ooit leverde. In vervolg daarop werken wij aan de renovatie van 29 gasclusters in Groningen. Dit project verloopt voorspoedig.

· Dames en heren, er wordt tegenwoordig veel gesproken over het naar elkaar toe groeien van wonen, werken en recreëren. Sommigen van u schrijven er ook over, maar een ding staat vast: wij allemaal hebben steeds meer met deze trend te maken. Wij spelen daar op in met ons zogenaamde 'Homeconcept'. Dat betekent dat we ook hier producten die vroeger uit geheel verschillende hoeken van ons concern kwamen, als één pakket aan de markt aanbieden. Wat maar weer eens aangeeft wat de breedte van ons concern voor voordelen biedt. Op de recente Woonbeurs in Amsterdam lieten wij met onze pc's, gsm's, draadloze telefoons en keukenapparatuur in de praktijk zien dat we het niet bij een concept laten.

· Voor KPN werken we aan het SDH-project. Dit is voor ons een megaproject. Duidelijker kan ik het niet zeggen. SDH staat voor Synchrone Digitale Hiërarchie en moet u zien als het transportmiddel voor informatie over een glasvezelkabel. Het levert een bijdrage aan de oplossing van de schaarste op het telefoonnet. Zeer zinvol dus! We zorgen voor de engineering voor dit project, we leveren de apparatuur, we installeren die, en stellen ze in bedrijf. Sinds 1996 doen we dat in de regio Amsterdam en sinds 1998 landelijk. Nogmaals het is een megaproject en van grote importantie voor ons.

· Een bijzonder project is ook 'Waterstad Delft'. Zo typisch Nederlands, zo écht in de haarvaten van de Nederlandse infrastructuur. We zullen in het project ook typische Siemens-activiteiten inbrengen. Het waterpeil in de polders wordt met sensors gemeten en via kleine zenders doorgeseind naar de centrale controlepost. Daar houdt men dan op afstand het overzicht en zo houden wij droge voeten.
Mijn derde vaststelling:
Ons portfolio is door internationale én
lokale maatregelen voortdurend aan verandering onderhevig.
U weet dat Siemens AG verschillende activiteiten naar de beurs zal brengen of, in een enkel geval, afstoot. Maar dat er anderzijds ook activiteiten aan het portfolio worden toegevoegd. Vanzelfsprekend hebben wij daar in Nederland ook mee te maken.

Voor Siemens Nixdorf Banking en Retail, dat zich bezighoudt met kassasystemen en geldautomaten, hebben wij een onderneming opgericht, waarin Siemens Nederland voor 50 procent participeert en de onderneming Wincor Nixdorf eveneens voor 50 procent.

Onze activiteiten op het gebied van PC's, servers en mainframes worden samengevoegd met die van Fujitsu Computers BV in de firma Fujitsu Siemens Computers in Den Haag. Ik ben vol vertrouwen dat deze nieuwe onderneming een zeer sterke positie zal gaan innemen. Wij hebben onze activiteiten voor gebouwentechniek samen met die van Landis en Staefa uit Gouda ondergebracht in Siemens Building Technologies BV. Daardoor versterken wij onze positie als marktleider en bieden we een totaalpakket aan bouwtechnische oplossingen. De gehele club, inclusief de mensen uit Gouda zal binnenkort intrekken in ons bedrijvencentrum in Zoetermeer.

En specifiek voor Nederland:
Voor hoortoestellen hebben wij de firma Siemens Audiologie Techniek B.V. opgericht, waarin alle expertise geconcentreerd is rondom de audiologische producten en systemen.

Onder de naam Siemens ESD Services zijn wij een nieuwe activiteit gestart. Wij werken hiervoor samen met de firma Romex. ESD staat voor Electronic Static Discharge, kortom het antistatisch maken van ruimten die niet statisch geladen mogen zijn zoals rekencentra.

De divisie consumentenproducten van Siemens Nederland heeft ook de verkooprechten van de firma Gaggenau verworven.

De hergroepering van onze I &C -activiteiten, inclusief de integratie van Siemens Nixdorf-activiteiten hebben wij succesvol afgerond.

Dames en heren, uit het laatste gedeelte van mijn betoog hebt u kunnen afleiden dat er dit afgelopen boekjaar enorm veel veranderd is in onze onderneming. Wij hebben ons snel kunnen aanpassen.

Mijn vierde vaststelling:
Op het gebied van Mobiliteit hebben wij het afgelopen jaar met name door ons plan "Zweven is vrijheid" laten zien dat wij constructief meedenken en meewerken aan de oplossing van de mobiliteitsproblematiek in ons land.

Vorig jaar kondigde mijn collega Martin van Pernis op deze plek aan, dat wij met een studie zouden komen naar de haalbaarheid van de aanleg van een ring voor de supersnelle magneettrein Transrapid in de Randstad. Het inmiddels beroemde 'Rondje Randstad'.

In juni, vlak voor het zomerreces mochten wij deze studie aan de minister aanbieden en presenteren aan de landelijke pers. Nog nooit hebben wij zoveel belangstelling van media, politiek en samenleving mogen ondervinden. Dat geeft wel aan hoezeer de mobiliteitsproblematiek iedereen individueel raakt maar tegelijkertijd of juist daardoor, ook een macro-economisch thema is. En het zal u niet zijn ontgaan dat het meer en meer een onderwerp van publiek debat is geworden.

Op dit moment is ons rapport onderwerp van verdere studie door een gezamenlijke werkgroep van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de bij het rapport betrokken partijen.

Maar, dames en heren van de pers, zoals al eerder gezegd, de oplossing van het mobiliteitsprobleem hoeft niet uitsluitend van de overheid te komen. Zo ontplooien wij al enige tijd verschillende initiatieven die een kleine bijdrage leveren aan het terugdringen van de files.

En dat loopt van voorfinanciering van openbaar-vervoers-abonnementen en ter beschikking stelling van leenfietsen voor medewerkers die even de stad in moeten, tot nacht-bevoorrading van onze service technici. Daarbij bezorgt een koeriersdienst 's nachts de voor de volgende dag benodigde reserve-onderdelen tot in de auto van de monteur. Dat bespaart hen vele ritten naar het magazijn in de spits en ze zijn eerder bij de klant.

Maar nog veel effectiever is, dat steeds meer Siemens-medewerkers over flexwerkplekken beschikken waardoor zij gedurende korte of langere tijd thuiswerken en daardoor niet aan het spitsverkeer deel hoeven te nemen. Dit vanzelfsprekend met gebruikmaking van onze eigen informatie- en communicatieproducten

Mijn vijfde vaststelling:
Siemens biedt steeds meer vormen van energie die met recht 'duurzaam' genoemd mogen worden.

Denk daarbij aan windenergie, biomassa-energie, zonne-energie en brandstofcellen. Siemens speelt daarbij een toonaangevende rol.

Mijn collega Wim Dirkse staat graag met u stil bij de ontwikkelingen op de energiemarkt als gevolg van de liberalisering van deze markt. Dames en heren, mijn voorlichters willen mij altijd behoeden voor teveel subjectiviteit in mijn perspresentaties, maar het zal u niet ontgaan zijn dat voor u een trotse bestuursvoorzitter zit. En ik meen u ervan te hebben overtuigd dat ik daar in alle objectiviteit reden toe heb.