EDON, Koop en Siemens bouwen windmolenpark Delfzijl

IIE 1199.047 nl

Den Haag, dinsdag 23 november 1999

EDON, Koop en Siemens bouwen grootste windmolenpark van Nederland bij Delfzijl

Een consortium bestaande uit Siemens Nederland (Den Haag), Koop Holding (Groningen) en EDON (Zwolle) gaat ten zuiden van het Industrieterrein Oosterhorn in Delfzijl een windturbinepark bouwen. Het gaat om circa 40 windmolens die zo'n 50.000 huishoudens van energie kunnen voorzien. Met dit project is een bedrag van circa 130 miljoen gulden gemoeid.

De bouw van het windturbinepark zal naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar een aanvang nemen. windturbinepark Begin 2001 zal het dan grootste park van ons land in bedrijf moeten gaan. De windmolens met een vermogen van 1,5 MW elk en circa 60 MW in totaal, zullen hiermee een substantiële bijdrage leveren aan de productie van "groene stroom" in ons land. Zij passen daarmee goed in het beleid dat de bevordering van het gebruik van duurzame energiebronnen stimuleert.

Siemens Nederland is verantwoordelijk voor de realisatie van het project en begeleidt de levering van de windturbines, transformatoren en de elektrotechnische infrastructuur. Koop Holding neemt de civieltechnische aspecten, waaronder de funderingen en wegen in het park, voor haar rekening. Energiebedrijf EDON houdt zich bezig met de koppeling van het windturbinepark op het openbare elektriciteitsnet. Na voltooiing zullen de consortiumpartners het windpark beheren en exploiteren.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel. (070) 333 2325