Netto-inkomsten van MERANT verviervoudigd

Datum nieuwsfeit: 24-11-1999

Netto-inkomsten van MERANT 400verviervoudigd gedurende i tweede kwartaal
Lancering van MERANT Egility mijlpaal voor groei in e-business

Amersfoort, november 1999 - MERANT (Nasdaq: MRNT; LSE: MRN), een belangrijk speler op de markt van applicatie-ontwikkeling en oplossingen voor de e-business, maakt bekend dat de nettoresultaten voor het tweede boekhoudkundige kwartaal, dat eindigde op 31 oktober 1999, zijn gestegen met 300%.

In het tweede kwartaal van het lopende boekjaar zijn de inkomsten gestegen tot 92,2 miljoen USD (88,51 miljoen Euro), vergeleken met 87,2 miljoen USD (83,71 miljoen Euro) in dezelfde periode van het vorige jaar, overeenkomstig de in de VS algemeen aanvaarde boekhoudbeginselen (ook 'GAAP' genoemd). De onderneming heeft 87,6 miljoen USD (84,09 miljoen Euro) aan inkomsten geboekt in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar. De nettoresultaten stegen tot 4,3 miljoen USD (4,12 miljoen Euro), van 1,1 miljoen USD (1,05 miljoen Euro) in het tweede kwartaal van vorig jaar, en zijn ook gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van dit boekjaar, waarover de nettoresultaten 0,9 miljoen USD (0,86 miljoen Euro) bedroegen. De bedrijfswinst vóór belasting en vóór afschrijving van de goodwill in het kwartaal dat eindigde op 31 oktober 1999 bedroegen 7,7 miljoen USD (7,40 miljoen Euro), vergeleken met 0,9 miljoen USD (0,86 miljoen Euro) in dezelfde periode van het vorige jaar. De winst per American Depositary Share (ADS) bedroeg 0,14 USD (0,13 Euro), vergeleken met 0,04 USD (0,03 Euro) per ADS in dezelfde periode van het vorige jaar en 0,03 (0,02 Euro) per ADS in het eerste kwartaal van het boekjaar 2000.

Volgens de algemeen aanvaarde boekhoudbeginselen in het VK bedroegen de inkomsten 57,0 miljoen GBP (85,5 miljoen Euro) in het kwartaal dat eindigde op 31 oktober 1999, vergeleken met 40,1 miljoen GBP (60.15 miljoen Euro) in dezelfde periode van het vorige jaar. De inkomsten over het eerste kwartaal van dit boekjaar, dat eindigde op 31 juli 1999, bedroegen 54,9 miljoen GBP (82.53 miljoen Euro). De bedrijfswinst vóór afschrijving van de goodwill steeg tot 4,7 miljoen GBP (7.05 miljoen Euro) , vergeleken met 3,9 miljoen GBP (5.85 miljoen Euro) in het tweede kwartaal van het boekjaar 1999 en 0,8 miljoen GBP (1.2 miljoen Euro) in het eerste kwartaal van dit boekjaar. De winst per gewoon aandeel vóór afschrijving van de goodwill bedroeg, 2,5 pence (3.75 Eurocent) per aandeel, vergeleken met 3,1 pence (4.65 Eurocent)per aandeel in het tweede kwartaal van het vorige jaar.

'Tijdens het tweede kwartaal hebben we onze positie op de markt van e-business oplossingen aanzienlijk versterkt, verklaarde de president en CEO van MERANT, Gary Greenfield. 'Een essentieel onderdeel van onze strategie voor de e-business werd gerealiseerd toen we MERANT Egility(tm) lanceerden. Dankzij dit nieuwe framework kunnen we snel technologie en knowhow leveren aan bedrijven die actief willen worden in de e-business. Dat is een prioriteit voor ontwikkelteams over de hele wereld. Met Egility slaan we munt uit de expertise op het gebied van de e-business die op dit moment aanwezig is binnen MERANT. We creëren het nieuwe, transformeren het bestaande, integreren data en beheren de applicatie-omgeving. De stijging van de inkomsten uit e-business in het tweede kwartaal en de aanhoudende vraag naar onze oplossingen voor het beheer van de toepassingsontwikkeling en voor gegevensconnectiviteit geven aan dat we op de goede weg zijn.'

'Onlangs hebben we de overname van Enterprise Link aangekondigd , een innovatieve leverancier van extension software . Door deze overname zullen onze klanten hun applicaties voor de e-business verder kunnen uitbreiden en hun aanzienlijke investeringen in bestaande software optimaal laten renderen. We verwachten een verdere groei van onze activiteiten op het gebied van de e-business in de tweede helft van dit boekjaar', aldus Greenfield.

In een commentaar op de financiële resultaten van de onderneming verklaarde Ken Sexton, chief financial officer bij MERANT: 'De resultaten geven aan dat we steeds actiever worden op de e-businessmarkt, omdat aanverwante nieuwe producten en services ons aanbod hebben aangevuld. Zonder de inkomsten uit onze jaar 2000 (Y2K)-services zien we al een stijging van de inkomsten uit licenties van 24% en een stijging van de totale inkomsten met 16%. Zoals verwacht is de winstmarge verbeterd, sinds de besparingen die ons consolideringsprogramma opleveren, merkbaar worden.

MERANT werd opgericht in 1976 en is toonaangevend op het gebied van de ontwikkeling voor bedrijfsapplicaties. MERANT stelt organisaties in staat om hun bedrijfsapplicaties aan te passen aan de veranderende commerciële en technologische behoeften van de elektronische handel en om het toepassingsontwikkelingsproces te beheren. Daarnaast maakt MERANT een bedrijfsomvattende geïntegreerde dataconnectiviteit mogelijk, van de mainframe tot het Internet. De onderneming heeft wereldwijd meer dan
2.000 werknemers in dienst en realiseert een jaarlijkse omzet van bijna 400 miljoen $. Het klantenbestand omvat zowel overheidsorganisaties als bedrijven die tot de 2000 grootste ter wereld worden gerekend. MERANT verkocht reeds meer dan 5 miljoen licenties voor zo'n 35.000 sites, waaronder alle Fortune 100-bedrijven en het merendeel van 's werelds top 500-bedrijven. De onderneming werkt wereldwijd samen met meer dan 500 technologische partners. MERANT is dan ook een begrip op het gebied van de ontwikkeling van bedrijfstoepassingen. Bijkomende informatie over MERANT en zijn producten vindt u op de website www.merant.com

MERANT heeft in Nederland kantoren in. Hardwareweg 32, 3821 BM Amersfoort
Tel.:033/450.20.70, fax: 033/450.20.80, e-mail:(bnlsales@merant.com)

Redactie: voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met: Creative Strategies, Benita Dreesen of Johan Perremans, Streekbaan 196, 1800 Vilvoorde
Tel.: 02/267.41.60, fax: 02/267.12.89, e-mail:
postmaster*creative-strategies.be

Micro Focus is een gedeponeerd handelsmerk en MERANT is een handelsmerk van MERANT International Limited. INTERSOLV, DataDirect en PVCS zijn gedeponeerde handelsmerken van MERANT Solutions Inc. Alle overige handelsmerken die in deze mededeling vermeld worden zijn het bezit van hun respectieve eigenaars.