Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond tegen afschaffing betaalkaarten

Datum nieuwsfeit: 24-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

Consumentenbond tegen afschaffing betaalkaarten

25 november 1999

Nederlanders zien massaal problemen als de eurocheques en de girobetaalkaarten worden afgeschaft. Zelfs jongere mensen die elektronisch bankieren, zien de cheque als een belangrijk betaalmiddel, bijvoorbeeld op vakantie en als de betaalautomaat in de winkel niet werkt. De banken hebben besloten om in 2002, juist als de wisseling van guldens naar euro's wordt doorgevoerd, de betaalkaarten af te schaffen. De Consumentenbond heeft vandaag aan de Vereniging van Nederlandse Banken en de Postbank gevraagd om terug te komen op dit besluit.

De Consumentenbond heeft een grootschalig onderzoek verricht naar de wijze waarop de Nederlander betaalt. De uitkomsten daarvan worden donderdag 25 november bekend gemaakt in de Consumentengids. Uit het onderzoek blijkt dat de eurocheques en girobetaalkaarten weliswaar minder vaak worden gebruikt dan vroeger, maar dat 84% nog altijd betaalkaarten bezit en meer dan de helft van de Nederlanders problemen voorziet als de cheques worden afgeschaft. Cheques worden namelijk gebruikt in allerlei situaties waarin pinnen (nog) niet kan. Bijvoorbeeld in het buitenland, waar lang niet overal betaalautomaten aanwezig zijn. Bij betalingen aan huis als meubels en stereo-apparatuur wordt thuisbezorgd. In een winkel als de betaalautomaat een storing geeft of de pinmachine in de buurt weer eens blut of defect is. In een restaurant waar lang niet altijd een betaalautomaat is. En in talloze andere omstandigheden.

De banken zijn van mening dat de eurocheques en de girobetaalkaarten kunnen worden afgeschaft omdat ze duur zijn geworden nu dit betaalmiddel minder vaak wordt gebruikt. De Consumentenbond vindt dit argument niet opgaan. Betaalmiddelen die voor de banken kostenbesparend werken zoals het pinnen (waar de consument massaal gebruik van maakt), heeft de consument geen enkel voordeel in de portemonnee opgeleverd. Sterker nog, consumenten hebben het gevoel steeds meer voor hun bankzaken te moeten betalen. In andere betaalmiddelen, zoals de chipcard en de chipper, is enorm geïnvesteerd, terwijl de consument de toegevoegde waarde niet ziet. Aan betaalkaarten hebben consumenten, zo blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond, wel een duidelijke behoefte.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie