Halfjaarwinst Samas-Groep NV 15,9% hoger

Baarn, 24 november 1999

Halfjaarwinst Samas 15,9% hoger

Nettowinst
Samas-Groep NV heeft ook in de eerste zes maanden van het op 1 april begonnen boekjaar 1999/2000 de nagestreefde winstverbetering met succes gerealiseerd. Er werd een nettowinst geboekt van 25,0 miljoen, een stijging van 15,9% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande boekjaar ( 21,6 miljoen).

Winst per aandeel
De winst per gewoon aandeel, na aftrek van 50% van het uit te keren preferent dividend over het gehele boekjaar, steeg met 9,6% tot 1,60 (= EUR 0,73) (vorig jaar: 1,46 = EUR 0,66). Het hierbij in aanmerking te nemen gemiddeld aantal gewone aandelen nam met 9,2% ten opzichte van het eerste halfjaar 1998/1999 toe tot 13.316.716 stuks.

Omzet en bedrijfsresultaat
De omzet in de eerste zes maanden van het boekjaar steeg met 1,9% tot 941 miljoen (vorig jaar 923 miljoen). Het bedrijfsresultaat nam toe met 5,5% tot 60,0 miljoen (vorig jaar 57 miljoen) en steeg hiermee tot 6,4% van de omzet (vorig jaar 6,2%). Financiële lasten, belastingen en aandeel derden De financiële lasten over het eerste halfjaar namen af tot 11,3 mln (vorig jaar 12,1 mln), hoofdzakelijk wegens een daling van de gemiddelde uitstaande rentedragende schulden. De belastingdruk kwam uit op 35,6% (vorig jaar 39,2%). Het aandeel derden steeg tot 6,4 mln (vorig jaar 5,7 mln).

Gang van zaken per divisie
In de divisie Kantoorinrichting daalde de omzet met 1,1% tot 586 mln. Autonoom, dat wil zeggen exclusief desinvesteringen, was sprake van een stijging van 1,0%. Zoals verwacht was in het eerste halfjaar in alle landen sprake van weinig of geen marktgroei. Onder deze omstandigheden werd in Frankrijk een goede stijging van de orderingang en de omzet geboekt en in Duitsland was sprake van een gunstige ontwikkeling van de orderingang en de orderportefeuille. De operationele marge in deze divisie verbeterde over het eerste halfjaar en kwam uit op 6,9% (vorig jaar 6,6%).

In de divisie Kantoorbenodigdheden steeg de omzet met 7,3% tot 355 mln. Autonoom, dat wil zeggen exclusief desinvesteringen, bedroeg deze stijging 11,3%. Een verheugende ontwikkeling hierbij was de versnelling van de omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk. De operationele marge in deze divisie verbeterde over het eerste halfjaar tot 6,1% (v.j. 5,8%).

Vooruitzichten lopende boekjaar
De vooruitzichten zijn sedert de eerder uitgesproken verwachting tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders d.d. 9 september 1999 onverminderd positief. Voor de divisie Kantoorinrichting wordt voor het gehele boekjaar een beperkte autonome stijging van de omzet voorzien en een verbetering van de operationele marge, terwijl voor de divisie Kantoorbenodigdheden voor het gehele boekjaar een duidelijke stijging van de omzet wordt voorzien met eveneens een verbetering van de operationele marge.

Met betrekking tot de resultaten wordt, op grond van de huidige vooruitzichten, per saldo een belangrijke stijging van de nettowinst verwacht.
Rekening houdend met de toename van het aantal uitstaande gewone aandelen wordt verwacht dat dit zal resulteren in een duidelijke stijging van de nettowinst per gewoon aandeel (vorig jaar 3,90 = EUR 1,77) .

De publicatie van de jaarcijfers is gepland op woensdag 28 juni 2000.

Samas-Groep NV
Raad van Bestuur

Voor meer informatie:
J.C. De Mos, Voorzitter Raad van Bestuur
Samas-Groep NV
Telephone: 00 (31) (0)35 - 548 76 54

Samas-Groep NV focuses on the European market for office furnishing and office supplies and has operating companies in the Netherlands, Belgium, Germany, France, the United Kingdom, Switzerland, Hungary, Poland and the Czech Republic