Nieuwe bestuursleden bij Internet Society Nederland

25 november 1999

Een schitterende toekomst

trefwoorden: internetgebruik, bestuur, toespraak

De derde Algemene LedenVergadering van de vereniging Internet Society Nederland (www.isoc.nl) heeft op 24 november 1999, precies twee jaar na haar officiële oprichting, zes nieuwe bestuursleden benoemd. Het gaat om de volgende personen:

* Patrick van Gent, medeoprichter van Twinspark, inmiddels onderdeel van Agency.com, waar hij momenteel directeur/vice president is.

* Bert Hondebrink, indertijd bij Economische Zaken de bedenker van Twinning. Later werd hij op voorspraak van Roel Pieper bij Philips benoemd tot senior vice president electronic commerce.
* Andries Bottema, de man achter het succes van Jan en Paul Baan.
* Ries Bode, directeur van UUnet.

* Jan Davids, tweede man van Casema.

* Mike Dreisch, werkzaam bij UPC.

Herkozen werden: Koos Andriessen, Dennis Blom, Guikje Roethof, Kees Smaal, Jeroen Nas, Vincent Everts, Brenda Fisher-Campbell, Joep Brouwers, Arne Otte en Stephan Fellinger. Binnenkort zal het bestuur de portefeuilles verdelen.

In zijn openingstoespraak sprak voorzitter Koos Andriessen van 'een schitterende toekomst'. Hij doelde daarmee op de hele maatschappij waarin internet een steeds belangrijker plaats inneemt. 'Hoe dit onze maatschappij beïnvloedt, dringt echter nog maar langzaam tot ons door, ook al omdat het verbonden is met andere trends, zoals individualisering en globalisering', aldus Andriessen.

De voorzitter blikte ook terug op een voor de Internet Society zeer succesvol verlopen jaar, met een groot aantal activiteiten, waaronder in het voorjaar het 'Internet Fiesta', het najaarsscongres 'Reflecting the Internet', de start van ISOC TV, het 'Grote Goeroe Debat' en het 'Digitale Delta Debat'.

Dankzij een verdubbeling van het aantal leden en participanten is de Internet Society Nederland in 1999 uitgegroeid tot een krachtig netwerk van internet-professionals dat ook in Den Haag de weg goed kent. In een toelichting op de plannen voor volgend jaar gaf het bestuur aan de Internet Society verder te willen uitbouwen in de richting van een consumentenplatform.

Na afloop van de vergadering zijn de eerste resultaten van een in opdracht van de Internet Society uitgevoerd grootschalig onderzoek naar de beleving van internet in Nederland bekend gemaakt. Ruim de helft van de Nederlanders (51%) geeft aan gebruik te maken van internet, ruim een derde van de mensen die nog niet online zijn, is van plan dit volgend jaar te gaan doen. 'Gratis' internet heeft de afgelopen maanden geleid tot een aanwas van meer dan een miljoen mensen.

Erik Hasenack, onderzoeker bij M&I/Partners, die het onderzoek in opdracht van de Internet Society Nederland, en i.s.m. Intomart heeft uitgevoerd: 'het aantal mensen dat Internet/email gebruikt, is veel groter dan het aantal aangesloten huishoudens omdat ook zakelijk gebruik meetelt en meerdere personen gebruik kunnen maken van dezelfde aansluiting. Bovendien hebben we in dit onderzoek ook de minder frequente gebruikers meegeteld.'
Over de resultaten van dit onderzoek is ook een ander persbericht verschenen (zie www.isoc.nl), de rubriek Nieuws, datum: 24-11-1999). In januari 2000 komen de resultaten van het totale onderzoek beschikbaar. Het onderzoek is gefinancierd door EZ/V&W, PinkRoccade, NL-Tree, KPN, Worldcom en Ericsson.

Voor meer informatie:

Jan Prins, Directeur Beleid, 06-50637235, (jan@isoc.nl)

Internet Society Nederland
Auteur: Christine Kersten