Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Europese ondernemingen verdubbelen omzet via Internet

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
KPMG

25-11-1999
Europese ondernemingen verdubbelen omzet via Internet

De omzet die Europese ondernemingen via het Internet behalen groeit fors. De bedrijven zullen dit jaar 288 miljard dollar aan omzet via Internet genereren. Dat is 4,3% van hun totale omzet. Vorig jaar was dit nog maar 2,1%. In het jaar 2002 zal dit bedrag oplopen tot 2004,4 miljard dollar. Ondernemingen in Scandinavië genereren op dit moment de meeste omzet via het Internet. Van de totale omzet wordt 8,6% op deze wijze behaald. Zij verwachten dat het aandeel in het jaar 2002 zal oplopen tot ruim 25%. Ondernemingen in Nederland, België en Luxemburg verwachten binnen drie jaar bijna een kwart van hun omzet te behalen via het Internet. Dit blijkt uit onderzoek dat KPMG Consulting jaarlijks verricht onder Europese ondernemingen. Hoewel ondernemingen in Europa steeds meer omzet behalen via het Internet, vindt een toenemend aantal bedrijven dat Europa nog altijd achterloopt op de Verenigde Staten.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60% van de bedrijven in Europa inmiddels handelt via Internet, een stijging van 15% ten opzichte van vorig jaar. Binnen drie jaar zal ruim 90% actief zijn op het gebied van e-commerce. Van de bedrijven in de Benelux handelt 62% inmiddels via Internet. Bedrijven in Frankrijk en Italië blijken minder warm te lopen voor de elektronische handel. Bijna de helft handelt niet via Internet. Bijna 25% van de Europese ondernemingen blijkt de verkooptransactie in zijn geheel via Internet af te handelen. Dit is inclusief de betaling. Dit percentage zal binnen drie jaar oplopen tot 83%. Bijna éénvijfde van de bedrijven biedt op dit moment een product aan dat alleen via Internet te koop is. Voorbeelden hiervan zijn on-line nieuwsvoorziening, on-line muziek en elektronisch bankieren.

Ook de bedragen die bedrijven uitgeven voor electronic commerce nemen toe. Vooral ondernemingen in Spanje en Groot-Brittannië zijn bereid fors in de elektronische handel te investeren. De bedragen die bedrijven uittrekken voor het aan de man brengen van producten via Internet zijn echter gering in vergelijking met het totale marketingbudget. De bedrijven geven gemiddeld 220 miljoen dollar uit aan de marketing van Internet-produkten. Dit bedrag zal naar verwachting oplopen tot 290 miljoen dollar in 2002. Alleen landen die al langer vertrouwd zijn met e-commerce, zoals de Scandinavische landen en Groot-Brittannië, geven meer uit.

Iets minder dan de helft van de bedrijven beschouwt de veiligheid van Internet als het belangrijkste obstakel bij e-commerce. Ruim 10% van het budget voor elektronische handel wordt dan ook besteed aan veiligheidsmaatregelen. Vooral Duitse ondernemingen en ondernemingen in de financiële sector geven relatief veel geld uit aan veiligheidsmaatregelen. Tweederde van de onderzochte ondernemingen vindt dat bij het veilig elektronisch handelen een rol weggelegd is voor de overheid in de vorm van wetgeving.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie