VCC start carpooltestautoproject

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999

Datum: 25 november 1999

VCC start carpooltestautoproject

Ervaar nu zelf dat carpoolen aanzienlijke besparingen op kan leveren.

In de laatste drie maanden van 1999 besteedt het VCC extra aandacht aan carpoolen. Carpoolen en de voordelen ervan worden op diverse manieren onder de aandacht gebracht, zowel bij werkgevers als bij medewerkers. Medewerkers die twijfelen of carpoolen wel iets voor ze is, krijgen nu de kans om carpoolen in de praktijk te testen. Het VCC stelt voor deze carpoolteams een carpooltestauto in de vorm van een Renault Laguna ter beschikking.

Onbekend maakt onbemind. Dat is een bekend gezegde. Het VCC speelt hierop in door medewerkers, van aangesloten bedrijven en instellingen, de mogelijkheid te bieden om vijf dagen te carpoolen in een carpooltestauto. De medewerkers kunnen op deze manier in de praktijk ondervinden of carpoolen iets voor ze is.

Op maandag 29 november gaan de eerste drie carpooltestteams in Gelderland rijden. De deelnemers van de teams zijn werkzaam bij Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem, Wedeo in Doetinchem en de Belastingdienst in Apeldoorn. Op 13 december gaat ook een carpooltestteam van Philips Semiconductors te Nijmegen de proef op de som nemen. Voor de eerste rit naar het werk wordt het carpooltestteam thuis opgehaald door de werkgever of door het VCC. Tijdens deze rit wordt de deelnemers een ontbijt aangeboden. Dit kan immers als je carpoolt. Het VCC hoopt, met behulp van de carpooltestauto eventuele vooroordelen bij de deelnemers weg te nemen en het samen reizen in het woon-werkverkeer te stimuleren. KAV Autoverhuur levert de carpooltestauto's.

Campagne
Het VCC heeft alle aangesloten werkgevers benaderd om mee te werken aan de carpoolcampagne. Er is een speciale cartoon ontwikkeld voor de actie, die op alle carpooluitingen terugkomt. Het VCC wil iedereen op een leuke manier de voordelen van carpoolen laten zien. Om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de voordelen van carpoolen, zijn ook de gratis ansichtkaarten van exploitant Boomerang ingeschakeld.

Carpoolen kan aanzienlijke besparingen aan reiskosten opleveren. De besparing kan, afhankelijk van de auto en het aantal af te leggen kilometers, oplopen tot 2.250 gulden per persoon, per jaar. Carpoolers leveren tevens een bijdrage aan het bestrijden van de files, want elke auto minder op de weg is er één! Minder auto's op de weg zorgt voor minder CO2 uitstoot en daar vaart ons milieu wel bij! Het vinden van een carpoolpartner is geen belemmering meer om te gaan poolen. Het VCC beschikt over een carpoolsysteem waardoor, medewerkers die willen gaan carpoolen, op een eenvoudige wijze met elkaar in contact kunnen worden gebracht. Hoe meer mensen ingeschreven staan in het systeem hoe groter de kans op het vinden van een geschikte carpoolpartner.

Bijlage: Cartoon "Zoek de 10 verschillen"
Tekenaar: Lex Dirkse

Voor meer informatie over de carpoolcampagne:
Vervoer Coördinatie Centrum (VCC) Postadres:
Boulevard Heuvelink 2 Postbus 99
Arnhem 6800 AB Arnhem