Pleidooi voor Europees voedselveiligheidsinstituut

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999
Ernst & Young

Fabrikanten en winkeliers willen Europees voedselveiligheidsinstituut

Een grote meerderheid van de levensmiddelenproducenten en winkeliers in ons land wil dat er een onafhankelijk Europees instituut voor voedselveiligheid komt, naar het voorbeeld van het Amerikaanse Federal Drug Administration (FDA). Dat is een van de uitkomsten van het State of the Art in Food-onderzoek van Ernst & Young Consulting en Elsevier bedrijfsinformatie dat aanstaande zaterdag wordt gepubliceerd. "Door zon instituut hoopt de levensmiddelenbranche dat nieuwe producten en technologieen minder snel het slacht-offer worden van politieke en emotionele sentimenten", aldus onderzoeker Emile Ruempol van Ernst & Young.

Voedselveiligheid is een van de belangrijkste aandachtspunten geworden in de levensmiddelen-industrie, met name omdat de consument absolute garanties wil dat voedingsmiddelen veilig zijn. Ook recente incidenten zoals de dioxinecrisis gaven duidelijk aan dat de consumenten geen enkel risico willen lopen. Driekwart van alle winkeliers en 58% van de ondervraagde fabrikanten noemen voedselveiligheid daarom als een van de hoofditems in de komende jaren. Dat leidt er onder meer toe dat de winkeliers steeds meer toezicht houden op de productieprocessen van de fabrikanten. "Als je daar wat aan wilt doen, dan moet je rechtstreeks met dictaten je eisen neerleggen, veranderingen gaan afdwingen", zo zei directeur H. Bruijniks van Albert Heijn tegen de State of the Art in Food-onderzoekers.

Frankensteinvoedsel
Ook rond de veiligheid en kwaliteit van genetisch gemodificeerde producten bestaat veel discussie. Toch zijn genetische producten een blijvertje: 61% van de fabrikanten en 75% van de winkeliers verwacht dat genetisch gemodificeerde grondstoffen in de toekomst een belangrijk deel van de grondstoffen uitmaken. Veel fabrikanten en retailers menen dat er nu nog dikwijls ongenuanceerd over dit soort producten wordt gesproken. Het is daarom noodzakelijk dat de vaak onterechte ongerustheid bij de consument over het Frankensteinvoedsel wordt weggenomen. Een onafhankelijke instantie die de kwaliteit van nieuwe producten en ingrediënten controleert, moet de koudwatervrees bij veel consumenten laten verdwijnen, zo menen de fabrikanten en winkeliers. "In Europa moet een onafhankelijk wetenschappelijk instituut komen, net als de Amerikaanse FDA. De farmaceutische industrie roept dat al een hele tijd", verwoordt president-directeur W. Mock van levensmiddelengigant Cargill het gevoelen van de branche. De noodzaak van zon Europees instutuut voor voedselveiligheid wordt door 78% van de fabrikanten en 69% van de retailers onderschreven.

Voor meer informatie kunt u contact op nemen met E. Ruempol van Ernst & Young.