Boskalis verhoogt winstverwachting 1999

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999
Royal Boskalis Westminster N.V.

PERSBERICHT No. 12 25-11-99

Boskalis verhoogt winstverwachting 1999

HARWICH - Tijdens een bezoek van Nederlandse journalisten aan het baggerschip Barent Zanen in Harwich, Verenigd Koninkrijk, heeft ing. R. van Gelder BA, voorzitter Raad van Bestuur Koninklijke Boskalis Westminster nv, vanmiddag bekend gemaakt dat het netto resultaat van Boskalis over geheel 1999 naar verwachting zal stijgen met tenminste 20% ten opzichte van 1998. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus ging het bedrijf nog uit van een stijging van 15%, terwijl in mei een winststijging van 7-12% werd verwacht.

Deze gunstige ontwikkeling is het gevolg van de aanhoudende, gespreide vraag naar baggerprodukten, de hoge bezetting van de vloot en de goede gang van zaken op een groot aantal projecten.

De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Het project in Harwich, dat door dochtermaatschappij Westminster Dredging Ltd wordt uitgevoerd voor de Harwich Port Authority, betreft een verdieping van het toegangskanaal, waardoor de haven van Felixstowe toegankelijk wordt voor de laatste generatie containerschepen. Het project, met een contractsom van ca. NLG 100 mln, zal begin van het jaar 2000 worden afgerond. Op het project worden diverse soorten materieel ingezet, in het bijzonder sleephopperzuigers zoals de Barent Zanen.
Dit werk is een voorbeeld van grootschalige haven- en vaarwegprojecten, waar mondiaal een stijgende vraag naar bestaat als gevolg van groeiende internationale handelsvolumes. Boskalis werkt dit jaar aan gelijksoortige havenprojecten in Egypte, Bahrein en Mexico. Andere grote werken die momenteel in uitvoering zijn betreffen o.a. landaanwinning in Singapore, een grote brug/weg verbinding in Argentinië, verdieping van een belangrijke rivier in Bangladesh ter verbetering van de drinkwatervoorziening en diverse offshore projecten.

Boskalis heeft een uitgesproken groeistrategie die gericht is op versterking van haar positie in de markt. Sinds het eind van de tachtiger jaren is de groei van de onderneming gemiddeld ruim 10% per jaar en Boskalis richt zich op voortzetting van deze trend.

Koninklijke Boskalis Westminster is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt voor baggerdiensten. Met een achttal belangrijke thuismarkt posities in Europa en daarbuiten richt het bedrijf zich op alle in het baggeren voorkomende marktsegmenten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units, is actief in circa 50 landen verspreid over vijf continenten en heeft ruim 3.000 mensen in dienst.