GroenLinks wil zwarthandel kaartjes strafbaar stellen

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999
GroenLinks

GroenLinks wil zwarthandel kaartjes strafbaar stellen

Een jaar celstraf of een boete van een miljoen gulden moet bedrijven afschrikken om tijdens het Europees Kampioenschap voetbal toegangskaarten illegaal te koop aan te bieden. GroenLinks wil samen met het CDA via een op 18 november gepresenteerd initiatiefwetsvoorstel de straf op zwarthandel zo aanienlijk verzwaren.

Het kopen van een kaartje op de zwarte markt kan wat hen betreft wel onbestraft blijven. De Tweede-Kamerfracties vinden dat het kabinet veel te veel achterover leunt om maatregelen te nemen die eventuele rellen tijdens het komende kampioenschap kunnen voorkomen. Zij denken dat het tegengaan van grootschalige zwarthandel ertoe bij kan dragen dat rivaliserende supportersscharen tijdens wedstrijden niet bij elkaar in de buurt kunnen komen.

Eerder hebben de ministers Korthals (Justitie) en Peper (Binnenlandse Zaken) aangegeven dat een dergelijke wet teveel mankracht zou vergen. Dat probleem hebben CDA en GroenLinks weggewerkt door alleen de aanbieders van kaartjes strafbaar te stellen, zegt GroenLinks-fractieleider Rosenmöller. Daardoor hoeft de politie haar aandacht niet op kopers te richten. In totaal zijn 1,2 miljoen toegangskaarten beschikbaar, waarvan 400.000 in het buitenland verkocht worden. De partijen wijzen erop dat zwarthandel in België, en veel andere Europese landen, al op vergelijkbare wijze strafbaar is gesteld. Volgens CDA-fractieleider De Hoop Scheffer zijn de KNVB en de organisator van het evenement, de Stichting Euro 2000, grote voorstander van het wetsvoorstel. Als de maatregel goed werkt, kan die ook bij Europacupwedstrijden of bij de nationale competitie ingevoerd worden, aldus Rosenmöller.

Klik hier voor het initiatief wetsvoorstel.