Achterstand bij aanpak millenniumprobleem binnen het mkb

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

23-11-1999
Millennium Platform wil mkb helpen problemen op te lossen Het midden- en kleinbedrijf (mkb) is een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie. Zou het mkb het millenniumprobleem niet tijdig oplossen, dan leidt dat tot grote economische schade. Het Millennium Platform heeft zich aanvankelijk dan ook primair gericht op het mkb met als doel een tijdige oplossing van het millenniumprobleem binnen deze doelgroep. Mocht dat niet haalbaar blijken, dan moeten mkb-ondernemingen op zijn minst noodplannen klaar hebben.

Tot nu toe heeft het Platform het mkb ondersteund met informatie en instructies. Daarbij is vooral op het vlak van bewustwording veel bereikt. Uit een recent NIPO-onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 92% van de mkb-ondernemers zicht inmiddels bewust is van het millenniumprobleem.

Wel is in de concrete aanpak van het millenniumprobleem binnen het mkb een achterstand ontstaan. Het Ministerie van Economische Zaken heeft het Millennium Platform gevraagd een plan te ontwikkelen om deze achterstand weg te werken. Vanuit het bedrijfsleven is ook de wens gekomen voor meer gerichte ondersteuning. In overleg met VNO-NCW, MKB-Nederland, FENIT en de Kamers van Koophandel heeft het Millennium Platform een plan opgesteld voor de ondersteuning van het mkb. Informatie uit het bedrijfsleven laat zien, dat het nu vooral belangrijk is praktische hulp te bieden. Via de voor ondernemers bekende brancheorganisaties en Kamers van Koophandel krijgt het mkb kennis en capaciteit aangeboden om het millenniumprobleem aan te pakken. Ondernemers kunnen deze kennis en capaciteit echter ook direct inhuren. Subsidies van het Ministerie van Economische Zaken zorgen ervoor dat de kosten voor de ondernemers beperkt blijven. Het plan behelst het beschikbaar stellen van 2000-adviseurs aan branches en kantoren van de KvK´s, het uitvoeren van pilots binnen branches, het uitvoeren van ´quick scans´ en het uitvoeren van inventarisaties/analyses door zogenoemde ´vliegende equipes´. De laatste twee werkzaamheden worden binnen een onderneming uitgevoerd. De medewerkers voor al deze activiteiten zijn afkomstig uit de speciale pool van millenniumexperts bij het Arbeidsbureau Millennium. Concreet omvat dit plan vier manieren waarop millenniumondersteuning wordt aangeboden:

De 2000-adviseur voor de Kamers van Koophandel
Gemiddeld twee dagdelen per week is er op een kantoor een 2000-adviseur aanwezig. De 2000-adviseur kan door een ondernemer uit de regio bezocht, gebeld of schriftelijk benaderd worden ter verkrijging van informatie over de aanpak van het millennium probleem. De adviseur verwijst door naar adressen voor informatie (bijvoorbeeld brancheverenigingen) maar ook naar partijen die quick scans en/of inventarisaties uitvoeren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw Kamer van Koophandel.

De 2000-adviseur voor de branches
Gemiddeld twee dagdelen per week is op een branchekantoor een 2000-adviseur aanwezig. De adviseur draagt zorg voor synergie binnen een branche en de benodigde ´kruisbestuiving´ door alle branchekennis met betrekking tot het millenniumprobleem te vergaren en te bundelen. Er wordt voorlichting gegeven en gezamenlijk worden branchespecifieke leveranciers benaderd. En er bestaat de mogelijkheid om kosteloos een pilot-onderzoek uit te laten voeren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw branche-organisatie.

Quick Scans
Eén van de adviezen die een adviseur kan geven is het (laten) uitvoeren van een quick scan. Het resultaat hiervan is dat de ondernemer een inzicht heeft waar het bedrijf staat met betrekking tot het millenniumprobleem. Dit gebeurt op basis van door het Millennium Platform geproduceerd materiaal zoals onder andere de graadmeter. De kosten voor het laten uitvoeren van een quick scan liggen tussen driehonderd en vijfhonderd gulden en worden uitgevoerd door commerciële partijen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw branche-organisatie of Kamer van Koophandel.

Inventarisaties/analyses door vliegende equipes De adviseur kan na een quick scan adviseren om een inventarisatie met analyse te laten uitvoeren. Als resultaat hiervan wordt een complete lijst opgeleverd van millenniumrisico´s. Onderzocht worden de administratieve, technische en embedded systemen en er wordt gekeken naar de ketenproblematiek Een inventarisatie/analyse kan twee tot tien mensdagen in beslag nemen en kost circa duizend gulden per dag en wordt uitgevoerd door commerciële partijen.

Daarnaast verwijzen wij u naar de door het Millennium Platform ontwikkelde hulpmiddelen. U kunt ook contact opnemen met het Millennium Platform, telefoon: 0800 -999 2000 (kies voor optie 3).