FNV Bondgenoten: looneis 4 procent

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: looneis 4 procent

FNV Bondgenoten eist een loonsverhoging van maximaal 4 % en daarnaast 0,5 % voor zaken als kinderopvang en scholing.
Dit heeft de bondsraad van FNV Bondgenoten, de grootste FNV-bond met bijna 500.000 leden, besloten. De bondsraad is het verenigingsorgaan dat het arbeidsvoorwaardenbeleid vaststelt.

Tijdens de bondsraad is er hevig gediscussieerd over de looneis. Daarbij speelden uiteenlopende argumenten een rol: de gevolgen van de looneis voor de economische ontwikkeling en de inflatie, maar vooral de sterk gestegen salarissen van managers hebben de discussie bepaald.

De vakcentrale FNV ,de overkoepelende organisatie voor alle FNV-bonden, liet onlangs al weten de eerder voorgestelde looneis van 3 % te gaan verhogen. Dit als gevolg van de looneisen van andere FNV-bonden: de Bouw- en Houtbond wil een loonruimte van 5 %, waarvan minimaal 3,5 % als looneis, de Abvakabo, de NVJ en de Horecabond willen 4,5 %, waarvan 4 % voor loonsverhoging.

De Federatieraad van de FNV stelt op 29 november de definitieve nota arbeidsvoorwaarden vast.

De bondsraad van FNV Bondgenoten beslist morgen ook over de plannen van het hoofdbestuur met betrekking tot de reorganisatie van de bond.

Voor meer informatie :
over de looneis :
Nathalie Koopman, persvoorlichting
06- 51406105

over de reorganisatieplannen :
een samenvatting van de plannen is beschikbaar.
Mieke Westmeijer, persvoorlichting
030 - 2738399 of 06 - 53728870