Verpakkingstrends 2000 in NVC-jaarvergadering

NED VERPAKKINGSCENTRUM

Verpakkingstrends 2000 in NVC-jaarvergadering

Ledenvergadering NVC ontmoetingspunt gehele verpakkingsketen

De Algemene Ledenvergadering van het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) te Gouda was dit jaar weer het ontmoetingspunt van en voor de gehele verpakkingsketen. Honderdvijftig aanwezigen bogen zich gezamenlijk over een reeks tot de verbeelding sprekende verpakkingsthema's. Centraal stond daarbij de noodzaak van innovatie en ketensamenwerking voor het realiseren van integrale verpakkingsoplossingen.

Toepassen essentiële eisen
Eregast was mevrouw Drs. Meiny Epema-Brugman, voorzitter van de Commissie Verpakkingen II. Zij ontving uit handen van NVC-voorzitter Ir. A.F. Hulsewé de Nederlandse communicatieprijs de NVC Triangel. Het bestuur van het NVC (waarin de gehele verpakkingsketen, van grootwinkelbedrijf tot grondstofleverancier is vertegenwoordigd) kende haar de prijs toe vanwege de integrale visie die zij over de afgelopen decennia heeft ontwikkeld - en uitgedragen - over de bedrijfseconomische en maatschappelijke rol die de verpakking in onze samenleving speelt.
Mevrouw Epema-Brugman pleitte in haar dankwoord voor het integreren van de Europese micro-eisen die aan iedere verpakking worden gesteld in het doen en laten van zowel nationale overheid als bedrijfsleven. Deze Europese eisen betreffende het verminderen van verpakkingen en verpakkingsafval gelden voor iedere verpakking en hebben een dwingend, 'supranationaal' karakter. Bedrijfsleven en overheid kunnen invulling geven aan deze eisen met behulp van de Europese verpakkingsnormen op dit gebied, die begin volgend jaar verschijnen.

'Verpakkingsfunctie maakt communicatie mogelijk'
In zijn jaarrede ging NVC-voorzitter Ir. A.F. Hulsewé verder in op het belang van de verpakkingsfunctie en de uitdagingen waarvoor de gehele verpakkingsketen zich gesteld ziet. Hulsewé: 'We nemen afscheid van een eeuw waarin de massaconsumptie haar intrede heeft gedaan en waarin de afstand tussen fabrikant en consument enorm is toegenomen. Zonder verpakkingen zou dit onmogelijk zijn geweest. We trekken een eeuw binnen waar de negatieve bij-effecten van deze trend worden bestreden en waarin zowel de individuele consument als de fabrikant een grote behoefte ontwikkelen weer met elkaar in contact te komen. De consument wil weten wat hij of zij koopt. De fabrikant wil weten wie de consument is en wat hij moet doen om de consument tevreden te houden of tevredener te stellen. Het ontmoetingspunt kan de supermarkt zijn of het pompstation of wellicht zelfs het internet. Maar in alle gevallen is het de verpakking van het fysieke product die de uiteindelijke 'handdruk' tot stand brengt en de communicatie mogelijk maakt.'

Bier in glas en kunststof
De andere onderwerpen van de Algemene ledenvergadering legden ieder hun eigen accent. Het verleden en de toekomst van de glasverpakking werd belicht in een dubbellezing door respectievelijk de heer J.A. Soetens, voormalig commercieel directeur van NV Vereenigde Glasfabrieken en J. Franke, marketing & sales manager van PLM Glasindustrie Dongen BV. Als prettige spinoff van hun verhaal kregen de aanwezigen een heerlijk assortiment bier mee naar huis, verpakt in glas én in kunststof.

Nationale verpakkingswedstrijd
De genomineerden van de nationale verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2000 werden gepresenteerd door jury-voorzitter Prof.Dr. Felix Janszen, hoogleraar Management van Technologie en Innovatie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. In totaal werden uit 84 inzendingen 18 nominaties bepaald. De eerder genoemde Europese eisen aan verpakkingen zijn geïntegreerd in de jurering. De tweede jureringsronde vindt plaats in januari 2000 en de uiteindelijke winnaar van de massief gouden trofee zal op 8 mei 2000 worden bekendgemaakt tijdens de internationale verpakkingsvakbeurs Macropak 2000 in Utrecht.

Intelligent Tracing and Tracking
Aart Wisgerhof, beursmanager van de Macropak, presenteerde de laatste inzichten over de beurs en met name de aandacht voor het beursthema Intelligent Tracing and Tracking (ITT). Intelligent Tracing and Tracking is het volgen van het individuele product vanuit de fabriek tot en met de consument en verder tijdens alle fasen van zijn levenscyclus. Dit speelt zich dan af in een economie, waarin de 'supply chain' zich doorontwikkelt tot een geïndividualiseerd 'supply network' en waarin het 'point-of-sale' opschuift naar het 'point-of-consumption'.
Een aardig voorbeeld in dit verband is de Franse Puce Fraicheur sticker waarmee de klant nog tot en met zijn koelkast kan controleren of bijvoorbeeld het vruchtensap nog geconsumeerd kan worden.

De Algemene Ledenvergadering werd afgesloten met een presentatie van de NVC-website www.nvc.nl door NVC-directeur Ir.Drs. Michaël Nieuwesteeg. Samen met de NVC-uitgave NVC Actueel en de vakbladen is www.nvc.nl dé plaats om bij te blijven in alle ontwikkelingen als het om verpakken gaat.

Het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) is de overkoepelende organisatie voor de verpakkingsindustrie, de verpakkende industrie, de distribuerende ondernemingen en de handel. De hoofdactiviteiten van de in Gouda gevestigde vereniging zijn informeren, opleiden, voorlichten en intermediaire dienstverlening.

Meer informatie?
Nederlands Verpakkingscentrum, Michaël Nieuwesteeg, telefoon 0182 - 51 24 11 / fax 0182 - 51 27 69,
e-mail (nfo@nvc.nl), website: www.nvc.nl

25 nov 99 18:47