EU wil een sterk, eendrachtig en democratisch Indonesië

Datum nieuwsfeit: 25-11-1999

Indonesia : Situation in Aceh
Go Back INDEX

CFSP Presidency Statement: Brussels (25-11-1999) -Nr. 13452/99 (Presse 377) - CFSP : 116/99

Brussel, 25 november 1999

13452/1/99 REV 1 (Presse 377)

(OR. en)

p 116/99

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

over de situatie in Indonesië

________________

De Europese Unie wil een sterk, eendrachtig en democratisch Indonesië. Zij steunt de territoriale integriteit van dat land. De EU is ingenomen met het besluit van de nieuwe Indonesische regering om de meningsverschillen op te lossen door dialoog, eerder dan met militaire middelen.

De EU verleent haar volle steun aan de inspanningen van de nieuwe Indonesische regering om een vreedzame oplossing te vinden voor de situatie in Atjeh en in andere delen van het land. Zij roept alle partijen op om af te zien van geweld.

De EU steunt met name de idee van een open dialoog tussen alle betrokken partijen in Atjeh. Zij juicht het toe dat de Indonesische regering het vaste voornemen te kennen heeft gegeven om gehoor te geven aan de klachten van Atjeh. Zij steunt de inspanningen van de nationale mensenrechtencommissie (Komnas Ham) om diegenen die verantwoordelijk zijn voor schendingen van de mensenrechten, burgers of militairen, ter verantwoording te roepen en roept alle partijen op om hun volle medewerking te verlenen aan dat onderzoek.

nl/cfsp/13452-R1.NL9.htm