Westfriese Flora niet vervolgd

Bloemen Bureau Holland

Westfriese Flora niet vervolgd
25 november 1999

Bovenkarspel, de thuishaven van de Westfriese Flora heeft opgelucht adem gehaald, nadat het Openbaar Ministerie bekend maakte dat de Flora niet strafrechtelijk onderzocht wordt naar het uitbreken van de legionella-epidemie op de bolbloemententoonstelling.

Terugkijkend op de gebeurtenissen van maart dit jaar blijkt dat de zaken destijds snel uit hun verband gerukt zijn. De eerste televisiebeelden lieten de bloementuin zien, terwijl later bleek dat het kwaad op de aangrenzende consumentenbeurs is geschied. De legionella bacterie was verspreid via het water van een bubbelbad en kon niet worden toegeschreven aan een combinatie van hoestende veteranen en een gebrekkige airco in de bloemenhal. Blijft het feit dat in totaal 28 bezoekers van de Flora kwamen te overlijden, van wie 17 met zekerheid aan de veteranenziekte.
Justitieel onderzoek, verricht in nauwe samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiene (RIVM), wijst uit dat de organisatoren geen nalatigheid of verwijtbaar handelen kan worden verweten.
De voorzitter van de Stichting Westfriese Flora liet weten opgelucht te zijn over uitkomst maar dat hij geen andere uitkomst verwacht had. Het zal echter zo blijven dat het een drama is dat de Stichting met zijn vele vrijwilligers de rest van hun leven met zich mee zal dragen.