Akkoord elektronische berichtenuitwisseling rechtsbedrijf

www.advocatenorde.nl

Overeenkomst elektronische berichtenuitwisseling rechtsbedrijf

Den Haag, 22 november 1999

Op vrijdag 26 november aanstaande ondertekenen de Nederlandse Orde van Advocaten en de Koninklijke Vereniging van Gerechtsdeurwaarders een convenant voor onderlinge erkenning van certificaten in het elektronisch berichtenverkeer. Dit stelt deurwaarder en advocaat in staat om beveiligd elektronische informatie met elkaar uit te wisselen. Deze nieuwe ontwikkeling zal de effectiviteit van het werkproces zonder meer ten goede komen.

Beide beroepsgroepen hebben inmiddels twee jaar ervaring met het gebruik van certificaten voor beveiligde elektronische berichtenuitwisseling. Nieuw is de aansluiting van de twee digitale wegen op elkaar. Advocaten en deurwaarders kunnen voortaan vertrouwelijke elektronische berichten versturen en deze bovendien voorzien van een digitale handtekening. Hiermee wordt bereikt dat zowel de vertrouwelijkheid met betrekking tot de inhoud van het bericht als de authenticiteit van de afzender wordt gewaarborgd.

De certificaten zijn uitvoerig getest op betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Beide organisaties zijn zo tevreden over de gekozen certificering dat de wederzijdse erkenning een logische volgende stap bleek. Op termijn hopen de Orde en de Gerechtsdeurwaarders de communicatie met andere belanghebbenden uit het rechtsbedrijf op vergelijkbare wijze mogelijk te maken.

De ondertekening van de overeenkomst vindt plaats op 26 november aanstaande tijdens het congres 'Communicatie en informatie in het Rechtsbedrijf' in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs te Utrecht. Het congres wordt georganiseerd door het Informatie, Communicatietechnologie Afstemmingsorgaan (ICTA).

De partijen die het ICTA vormen zijn:

- Adviesraad Informatievoorziening Zittende Magistratuur (ARIZ)
- De Nederlandse Orde van Advocaten

- De Raad voor Rechtsbijstand

- De Directie Rechtsbijstand en Juridische Beroepen
- De Directie Rechtspleging

- Het Openbaar Ministerie

- De Koninklijke Vereniging van Gerechtsdeurwaarders

VOOR NADERE INFORMATIE:

Nederlandse Orde van Advocaten, Maarten van Nispen Telefoon 070-335 35 50 of gsm: 06-212 96 855

22 nov 99 17:20