Politiebericht Hollands Midden

Afkomstig van: Jaap Nelemans
Datum: 26 november 1999
Moeder met kind aangereden Voorhout
Een 54-jarige vrouw uit Voorhout reed donderdagmorgen iets voor 09.00 uur met de auto over de Herenstraat in de richting van de Churchilllaan. Bij de kruising met de Churchilllaan sloeg zij rechtsaf, maar verleende geen voorrang aan een moeder met kind die op de fiets in dezelfde richting rechtdoor wilde. De vrouw botste tegen de rechterachterzijde van de auto en kwam te vallen. Hierbij raakte zowel de 36-jarige vrouw uit Voorhout als haar 3-jarig dochtertje licht gewond. Getuigen zijn achter de bestuurder van de auto aangegaan en hebben haar verzocht naar de plaats van het ongeval terug te keren. De schade zal onderling worden geregeld.

Aanrijding rijksweg A44 Sassenheim
Omstreeks 16.30 uur is donderdag op de A44 ter hoogte van Sassenheim een aanrijding gebeurd. Een 46-jarige vrouw uit Buitenkaag reed in een personenauto en werd gesneden. In het drukke verkeer ontstond een aanrijding waarbij zeker vier auto's betrokken raakten. De vrouw uit Buitenkaag is voor onderzoek met de ambulance naar het LUMC overgebracht. Het verkeer heeft tot 18.00 uur hinder ondervonden.

Politie controleert in Bloemerd Leiderdorp
De politie van Leiderdorp zal de komende weken gaan controleren op de verlichting van fietsers en bromfietsers. Deze verlichtingscontroles concentreren zich op De Bloemerd. Dit sportpark zal de komende maanden bijzondere aandacht krijgen. Veel bromfietsers en fietsers die in het sportpark van de recreatiefaciliteiten en sportvelden gebruik maken, gaan en komen op onvoldoende verlichte fietsen. Hierdoor ontstaan onnodig verkeersgevaarlijke situaties. Voor de eigen veiligheid en die van anderen is het belangrijk goed werkend voor- en achterlicht te hebben. Bij het geheel of gedeeltelijk ontbreken van de verlichting zal de politie tot 5 december waarschuwen. Daarna wordt een bekeuring uitgeschreven. De boetes hiervoor lopen van ƒ 30,- tot ƒ70,-. In de toekomst zal de politie in de Bloemerd ook op het parkeergedrag van automobilisten gaan letten. Op dit moment geldt voor sommige sporten een winterstop. Echter buiten de winterstop is er met name in de weekeinden een groot aanbod van auto's waarvan een gedeelte wordt achtergelaten op plaatsen waar dit niet is toegestaan. Dit kan voor andere verkeersdeelnemers hinder opleveren. Soms zelfs komt de vrije doorgang voor hulpdiensten zoals brandweer en ambulance in gevaar. Sportverenigingen in de Bloemerd hebben inmiddels een brief gehad met het verzoek hun leden te informeren en om medewerking te vragen.

Controle Vierambachtsweg Woubrugge
Door de politie Alkemade/Jacobswoude is in de maanden Oktober en November van 1999 extra gecontroleerd op de geslotenverklaring van de Vierambachtsweg in Woubrugge. Hier geldt in de ochtendspits voor het verkeer uit de richting van Alphen aan den Rijn een geslotenverklaring in verband met de veiligheid van de fietsende schooljeugd. In deze periode werden 511 bestuurders bekeurd tijdens de ochtendspits. De politie zal in de komende tijd steekproefsgewijs blijven controleren op deze geslotenverklaring.

Tegen portier Leiden
Donderdagochtend 08.30 uur fietste een 44-jarige vrouw uit Leiden op de Aalmarkt tegen een bestelbusje. De 40-jarige Leidse chauffeur had net zijn busje geparkeerd. Bij het openen van het linkerportier is de fietster niet opgemerkt. Zij boste tegen het bestelbusje en kwam ten val. Met een verwonding aan het hoofd is zij naar het ziekenhuis gebracht.

Kop-staart aanrijding Leiden
Op de Voorschoterweg zijn donderdag 11.20 uur dire auto's met elkaar in botsing gekomen. Een 48-jarige man uit Amstelveen reed uit de richting van Voorschoten over de Voorschoterweg. Op het gedeelte tussen de Churchilllaan en de Rooseveltstraat remde hij voor het verkeer voor hem. De bestuurder van de bestelauto achter hem; een 31-jarige man uit Leiderdorp, kon niet op tijd tot stilstand komen en botste op zijn voorganger. Ook een derde auto botste achterop het bestelbusje. De man uit Amstelveen is met nekletsel naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp overgebracht.

Doorgereden Leiden
De bestuurder van een blauwe personenauto is donderdagmiddag 16.00 uur doorgereden toen hij op de Nieuwe Beestenmarkt een 38-jarige fietser uit Leiden bijna aanreed. Met behoorlijke vaart kwam de auto achteruit uit een parkeervak. De fietser kon de auto weliswaar ontwijken, maar kwam toch ten val. Oplettende getuigen hebben het kenteken van de betreffende auto aan de politie doorgegeven. Hiermee zal de bestuurder achterhaald worden.

Verkeersongeval met letsel Moordrecht
Op woensdag 25 november omstreeks 20.00 uur heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen twee personenauto's. De automobilisten reden over de Schielandse Hoge Zeedijk in tegenovergestelde richting van elkaar. De 33-jarige automobilist uit Moordrecht die uit de richting van Gouda kwam reed, volgens de andere 27-jarige bestuurder uit zijn woonplaats, met een hoge snelheid al slingerend, waardoor hij op de weghelft van de andere weggebruiker kwam. De 33-jarige bestuurder bleek onder invloed te rijden van alcohol. De bestuurder kreeg een proces verbaal en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Bijrijders van beide voertuigen zijn met nog onbekend letsel naar een ziekenhuis in Gouda vervoerd.

Auto te water Lekkerkerk
Een 26-jarige automobiliste uit Ouderkerk a/d IJssel is op woensdag 25 november omstreeks 14.45 uur met haar voertuig te water geraakt aan de C.G. Roosweg. De automobiliste reed in de richting van Schoonhoven. In een bocht kwam zij met haar auto in de berm. De automobiliste probeerde door tegen te sturen weer op de weg te komen. De auto schoof rechtdoor en ramde met de voorzijde van het voertuig de slootberm, waarna zij vervolgens in de sloot terecht kwam. De automobiliste is met de schrik vrijgekomen.

Auto rijdt door na aanrijding Gouda
Een 28-jarige fietster uit Gouda heeft op woensdag 25 november aangifte gedaan van doorrijden na aanrijding. De vrouw fietste omstreeks 07.50 uur op het fietspad op de Graaf Florisweg in de richting van het Albert Plesmanplein. De fietster verklaarde dat zij een groene personenauto zag die in dezelfde richting reed. De automobilist had niet voortdurend de auto onder controle. Hierdoor reed hij het fietspad op en reed de fietster aan. De fietster kwam hierdoor ten val. De bestuurder van de personenauto is doorgereden zonder zich bekend te maken bij de fietster. De fietster liep letsel op aan een onderbeen, en klaagde over hoofdpijn.

Man breekt been bij val van fiets Alphen a/d Rijn Kort na middernacht liep een 28-jarige Alphenaar op de Castorstraat een gecompliceerde beenbreuk op bij een val van zijn fiets. De man ging, naar hij zelf zegt, op het bladerdek met zijn fiets onderuit en kwam daarbij ongelukkig ten val. De man is overgebracht naar het Rijnland Ziekenhuis.

Oplettende buurtbewoners zorgen dat politie inbrekers kan inrekenen Alphen a/d Rijn Gistermiddag heeft de politie op de Eisenhouwerlaan vier mannen aangehouden die kort daarvoor hadden ingebroken in een woning aan de Bezembinder. De politie kon tot deze snelle actie overgaan dank zij oplettende buurtbewoners. Zij meldden de politie dat bij de woning zich verdachte personen ophielden en noteerden merk en kenteken van de auto van de inbrekers. In de auto trof de politie nog een uit de woning gestolen saxofoon aan. Mogelijk dat de vier ook betrokken zijn bij drie inbraken die eveneens gisteren in de wijk werden gepleegd. Het gaat hier om woningen aan Keizershof, de Eikenlaan en de Cederstraat. Uit deze woning worden onder meer rijbewijzen, paspoorten en sieraden vermist. De politie heeft dit in onderzoek. De mannen, allen uit Amsterdam en in de leeftijd van 35, 21, 18 en 25 jaar, zijn vandaag bij de officier van justitie in Den Haag voorgeleid.

Verdachte inbraak snackbar aangehouden Nieuwveen De politie heeft gistermorgen op de Muggenlaan in Nieuwveen een 23-jarige inwoner uit Vinkeveen aangehouden. De man pleegde op 15 juni jl. in een snackbar aan de Dorpstraat in Nieuwveen een inbraak. Daarbij maakte hij geld, sigaretten en audio-apparatuur buit. Na de inbraak stelde de politie een uitgebreid onderzoek in. Dit leidde tot de aanhouding van de verdachte. De man heeft tegen de politie verklaard de inbraak gepleegd te hebben. Hij wordt vandaag voorgeleid bij de officier van justitie in Den Haag.

Vechtpartij op schoolplein Alphen a/d Rijn
Een verbroken relatie heeft er vermoedelijk toe geleid dat er gisteren bij een scholengemeenschap aan het Marsdiep een woordenwisseling ontstond tussen jongeren waarbij een 15-jarige Alphense scholier en een 40-jarige Alphense leraar mishandeld en bedreigd werden. Beiden deden aangifte bij de politie. De politie hield korte tijd later op de Herenhof vier verdachten aan. Alle verdachten zijn inwoners van Alphen a.d Rijn in de leeftijd van 14, 15, 18 en 14. Zij waren geen scholieren van de scholengemeenschap. Op woensdag waren de eerste incidenten. De scholier kreeg toen met enkele voormalige vrienden woorden over een verbroken relatie. Daarbij kreeg hij een trap in de rug, een kopstook, slagen in het gezicht. Gisteren betraden de vier wederom het schoolplein op zoek naar de scholier. Er onstond weer een vechtpartij waarbij hij rake klappen opliep. De leraar die tussenbeide kwam werd vervolgens door de vier bedreigd en liep ook enkele tikken op. Daarna verlieten de vier het schoolterrein maar konden even later worden aangehouden. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Noot voor de redactie /

Noot voor redacties