Consumentenbond: Gratis internet in strijd met de wet

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999
Consumentenbond

Gratis internet in strijd met de wet

Consumentenbond verzoekt Registratiekamer om een onderzoek in te stellen

25 november 1999- Gratis internetproviders maken vaak aan de klanten niet duidelijk hoe zij met hun privacygegevens omgaan. Dat ze persoonlijke gegevens bijhouden en doorspelen aan derden, staat verborgen in de kleine lettertjes. Dit is in strijd met de wet, omdat op deze manier de klanten hiervoor geen expliciete toestemming geven. De Consumentenbond heeft vandaag aan de Registratiekamer om een onderzoek gevraagd.

Internetprovider XS4all moet morgen voor de rechter verschijnen vanwege hun reclamecampagne. Daarin maakt de provider een vergelijking met de gratis internetproviders. Volgens XS4all leggen de gratis providers de nadruk eenzijdig op de prijs, terwijl privacy een belangrijk aspect is. Klanten moeten de kleine lettertjes lezen om er achter te komen welke gegevens worden bijgehouden en wat daar mee gedaan wordt, terwijl klanten expliciet toestemming zouden moeten geven voor het bijhouden en het doorspelen van privacygevoelige informatie.

De Consumentenbond steunt de standpunten van internetprovider XS4all en is blij met de aandacht die de provider aan deze problematiek schenkt. Naar aanleiding van de rechtszaak van morgen heeft de Consumentenbond de algemene voorwaarden van de grootste gratis internetproviders onder de loep genomen. De conclusie is dat bij veel providers de algemene voorwaarden vaag zijn geformuleerd en dat inderdaad de klanten geen expliciete toestemming geven voor het bijhouden en doorspelen van persoonlijke gegevens (zoals bijvoorbeeld bij MyWeb, Wanadoo, Noknok en Het Net). Die ‘toestemming’ zit verborgen in de algemene voorwaarden.

De Consumentenbond is van mening dat dit in strijd is met de Europese richtlijn en de Nederlandse privacywet, want die zijn helder: klanten moeten van tevoren actief toestemming geven. Gratis internetproviders handelen dus in strijd met de wet. De Consumentenbond heeft daarom vandaag aan de Registratiekamer gevraagd om een onderzoek in te gaan stellen.

In januari komt de Consumentenbond met de resultaten van een onderzoek naar de kwaliteit van internetproviders via de telefoon, waaronder de aanbieders van gratis internet.