Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Voorlichtingsbureau: 'Vlees maakt sterk in de winter'

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Voorlichtingsbureau Vlees

P E R S B E R I C H T
VLEES MAAKT IJZERSTERK IN DE WINTER

Langere nachten, minder zon, regen, kou en de kans op een snotneus. Het klinkt niet zo rooskleurig: de Nederlandse winter komt er weer aan. Velen van ons beschermen zich met warme kleding, een goede nachtrust en goede voeding. Maar uit de resultaten van de Voedselconsumptiepeiling 1998 blijkt dat onze voeding te weinig ijzer bevat. En een gebrek aan ijzer maakt ons slap en futloos. Dat willen we nu juist voorkomen. Geadviseerd wordt dan ook die producten te eten waar voldoende ijzer in zit: vlees en vleeswaren.

Uit de resultaten van de Voedselconsumptiepeiling 1998 blijkt dat onze voeding te weinig ijzer bevat. Vooral vrouwen jonger dan 50 jaar hebben gemiddeld 35 procent meer ijzer nodig dan dat zij tot nu toe opnemen via de voeding. Bij tienermeisjes en -jongens is het ijzergehalte ruim 25 procent minder dan de geadviseerde hoeveelheid. Alleen volwassen mannen halen de geadviseerde hoeveelheid wel. Het blijkt dus dat de Nederlandse consument wel wat extra ijzer kan gebruiken.

Onmisbaar mineraal
IJzer is een onmisbaar mineraal in ons lichaam. Het zorgt ervoor dat zuurstof van de longen naar alle lichaamscellen wordt vervoerd. Wanneer er langdurig te weinig ijzer in onze voeding voorkomt, kan bloedarmoede ontstaan. En dit heeft klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid tot gevolg. Juist die vermoeidheid proberen we in de winter te voorkomen.
IJzer in vlees gemakkelijk op te nemen
Velen van ons kunnen de dagelijkse ijzerbehoefte halen uit de normale voedingsmiddelen zoals brood, groente, aardappelen èn vlees. Maar ons lichaam neemt ijzer uit de voeding niet altijd even gemakkelijk op. De samenstelling van ijzer blijkt hierbij heel belangrijk te zijn. In dierlijke producten als vlees zit haemijzer dat in vergelijking met ijzer uit plantaardige voeding gemakkelijker door ons lichaam wordt opgenomen. Daarom is vlees zo belangrijk voor ons. Zeker om je in de winter fit te blijven voelen en voldoende weerstand op te bouwen. Bij brood gaat de opname van ijzer minder snel. Die kan echter gestimuleerd worden door hierbij een vitamine C-bron te eten, zoals een stuk fruit of groente. Maar wanneer we er thee en koffie bij drinken, dan doet dat de snellere opname van ijzer weer teniet.

"Kijk goed naar de aanbevolen hoeveelheid voeding" "Ik zie dat de Nederlandse consument meer en meer een 'snelle' hap of een kant en klare maaltijd eet. Veelal wordt de tijd niet meer genomen om in eigen keuken een hoofdgerecht klaar te maken. Hierdoor krijgt men minder snel de benodigde voedingsstoffen binnen. Sommige mensen zullen verbaasd opkijken wanneer ze zien wat je zoal op een dag moeten eten om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. En dat is nogal wat: naast 100 gram rauw gewogen vlees en één tot twee plakjes vleeswaren is dit ook nog vijf tot zeven boterhammen, twee ons groente, twee stuks fruit, één tot twee plakjes kaas, twee tot drie glazen melk, drie tot vijf aardappelen en anderhalve liter vocht." Maartje Brandt, diëtiste

Veel voedingsstoffen in één hap
De meeste mensen eten vlees en vleeswaren omdat ze het lekker vinden. Veel minder worden de vele voedingsstoffen die vlees bevat als reden aangegeven. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de Nederlandse bevolking wel weet dat vlees een bepaalde voedingswaarde heeft. Maar welke voedingsstoffen het nu zijn en wat ze doen voor de gezondheid van ons lichaam, is veelal onbekend. Naast ijzer bevatten de verschillende soorten vlees ook andere mineralen, eiwitten, vetten en vitamines als B1, B6 en B12 die ervoor zorgen dat ons lichaam soepel functioneert. Dus vlees kan niet alleen heel lekker zijn, maar is ook heel voedzaam. Met één hap vlees krijgen we een heel scala aan verschillende voedingsstoffen binnen. En die kunnen we zeker in de winter met weinig zonlicht en veel kou goed gebruiken om onze weerstand te verhogen.

"De variatie en samenstelling van onze maaltijd is van groot belang" De samenstelling van de maaltijd is nog steeds van groot belang. Juist de variatie maakt dat we alle voedingsstoffen binnen krijgen. In vlees zitten veel van die voedingsstoffen. Maar het vlees dat we eten, hoeft niet alleen maar voor te komen in de avondmaaltijd. De benodigde hoeveelheid kunnen we ook verspreid over de dag eten; dat maakt het ook veel leuker. Een broodmaaltijd met vleeswaren, rauwkost, een stuk fruit en een glas melk is ook heel voedzaam. Met name voor oudere mensen die vaak minder trek hebben, kan dit af en toe een goede en voedzame vervanger zijn voor de avondmaaltijd". Maartje Brandt, diëtiste

Meer informatie
Wanneer u meer achtergrondinformatie wilt over de werking van ijzer of over andere voedingsstoffen in vlees die ons ijzersterk maken in de winter, dan kunt u terecht bij het Voorlichtingsbureau Vlees. Zij zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-0036 of u kunt surfen naar de internetsite www.vleesinfo.nl. Tevens kunt u een folder opvragen 'De voedingswaarde van vlees' en een tabel met een overzicht van de voedingsstoffen in de verschillende soorten vlees. U kunt uiteraard ook altijd contact opnemen met een diëtist bij u in de buurt.

Voor meer informatie:

Voorlichtingsbureau Vlees
Henry van Boxmeer
telefoon: 070 3991155
e-mail: (contact@vleesino.nl)
internet: www.vleesinfo.nl

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie