Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Feestdagen 1999 gaan voor nieuwe records online verkopen

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

FEESTDAGEN VAN 1999 GAAN VOOR NIEUWE RECORDS
IN ONLINE VERKOPEN ZORGEN

Onderzoek van Amazon.com/Harris Interactive meet aanzienlijke groei; consumenten denken $ 8 miljard online aan geschenken te zullen besteden

Winkelen op Internet wordt gewoner, nu vrouwelijke shoppers en masse online gaan

Amsterdam, 26 november 1999 - In de aanloop naar de feestdagen van december 1999 blijkt uit een uitgebreid onderzoek naar online shopping, waarvan de resultaten vandaag door de grote online winkelier Amazon.com (NASDAQ: AMZN) en het vooraanstaande marktonderzoeksbureau Harris Interactive bekend werden gemaakt, dat er nieuwe trends zijn op het gebied van winkelen voor de feestdagen. Tot de belangrijkste bevindingen behoort het gegeven dat vrouwen in groten getale hun inkopen voor de feestdagen via het Internet gaan doen; dat mensen het Internet zien als een manier om op een meer ontspannen manier te winkelen; en dat shoppers meer dan ooit geschenken online gaan kopen.

Volgens het onderzoek gaat dit jaar bijna driekwart (72 %) van de Internetgebruikers via het Internet cadeautjes kopen of zoeken, tegen slechts 39 % een jaar geleden. Maar liefst 23 % van hen zal dit jaar via het Internet tenminste een cadeau per persoon kopen: een toename van 188 % ten opzichte van de 8 % Internetgebruikers die vorig jaar iets online kochten. Aangezien er in de Verenigde Staten ongeveer 100 miljoen mensen online zijn (bron: The Harris Poll, oktober 1999), betekent dat dat er ruim 72 miljoen online shoppers zijn, waarvan 23 miljoen personen ook daadwerkelijk iets online zullen kopen. Het onderzoek voorspelt dat er dit jaar voor meer dan $ 8 miljard online zal worden geshopt.

De onderzoeksresultaten van Harris Interactive laten ook zien dat ongeveer 46 % van alle mensen die van plan zijn iets online voor de feestdagen te kopen, denken dat ze tenminste een artikel zullen aanschaffen bij Amazon.com. Andere populaire online bestemmingen voor shoppers zijn BN.com (23 %), Yahoo! (20 %), eToys (18 %), eBay (16 %) en CDNow (14 %).

"Dit onderzoek laat zien dat mensen prijs stellen op het gemak en de tijdwinst die het online winkelen biedt", aldus Jaleh Bisharat, vice-president marketing, amazon.com. "We denken dat online winkelen een nieuwe traditie wordt, waardoor mensen de drukte van winkelcentra kunnen mijden en meer tijd op prettige wijze met familie en vrienden kunnen doorbrengen."

Harris Interactive voerde dit onderzoek, waar 2628 volwassenen aan deelnamen, eerder deze maand online uit. De resultaten zijn vandaag bekendgemaakt, samen met ideeën en gegevens die Amazon.com zelf heeft over online winkelen.

Vrouwen winnen terrein bij online winkelen

Nu de samenstelling van de Internetbevolking meer die van de algemene bevolking begint te weerspiegelen, worden de patronen van het online winkelen ook traditioneler. Zo krijgen vrouwen steeds meer invloed op het online uitgavenpatroon. Enkele resultaten:

* Bij 67 % van de getrouwde en samenwonende stellen doet de vrouw het merendeel van de inkopen voor de feestdagen.

* Van de huidige vrouwelijke online populatie is 18 % van plan dit jaar iets via het Internet te kopen, tegen 5 % in 1998.
* Rond de feestdagen van 1999 is 39 % van alle online klanten vrouw, ten opzichte van 27 % in 1998.

* Vrouwen maken online bijna viereneenhalf keer zo vaak als in traditionele winkels gebruik van de mogelijkheid artikelen feestelijk te laten inpakken (9 tegen 2 %).

Online shoppers denken meer te gaan kopen in minder tijd

De voordelen van e-commerce hebben een positief effect op het winkelgedrag rond de feestdagen van vele consumenten: veel mensen die anders niet of zo min mogelijk zouden hebben gewinkeld doen nu toch inkopen. Bijna de helft (44 %) van de online shoppers in het onderzoek zegt dat e-commerce ervoor zorgt dat ze meer zin hebben om te winkelen tijdens de feestdagen. Bovendien denkt 15 % meer te besteden vanwege de mogelijkheden online te winkelen.
* 70 % van de Internetshoppers is van plan meer dan hfl.215 online te besteden. Gemiddeld wordt er voor de feestdagen hfl.745 online uitgegeven; 16,5 % meer dan de hfl.639 van 1998.

* De grootste toename werd gemeten onder mensen die van plan waren online tussen hfl.1000 en hfl.2000 uit te geven. In 1999 beslaat deze groep 27 % van de online shoppers, tegen 18 % in 1998.

* Mensen die denken voor de feestdagen online inkopen te zullen doen zijn van plan gemiddeld hfl.1970 aan geschenken uit te geven, terwijl mensen die het Internet niet gebruiken op hfl.1144 zitten.
* 23 % van de online shoppers gaf aan het weekeinde van Thanksgiving thuis te zullen doorbrengen in plaats van in shopping malls; en meer dan een derde (36 %) zal dankzij e-commerce minder in malls winkelen dan in voorgaande jaren.

* Zeven van de tien shoppers ondervinden stress bij het zoeken van de 'juiste' cadeaus voor familie en vrienden.

* De druk om in korte tijd veel cadeautjes te vinden brengt veel shoppers ertoe online te gaan. 38 % van de online shoppers verwacht dankzij de alternatieven die door e-commerce worden geboden eerder klaar te zijn met de inkopen.

Julia Resnick, project director bij Harris Interactive, zei: "De hogere aankoopbedragen per klant - en daarbij doet het er eigenlijk niet toe of mensen meer interessante artikelen aantreffen op het Internet of dat ze hogere bedragen per artikel uitgeven - geven aan dat mensen steeds meer vertrouwen krijgen in online winkelen."

Online winkels worden steeds meer een gewone plek om te winkelen

In de huidige hectische wereld blijkt Internet een effectief winkelalternatief te vormen dat beter past in de drukke agenda's van veel mensen en dat geen last heeft van de beperkingen van traditionele winkels.
* De helft van de online shoppers denkt tussen zes uur 's avonds en middernacht online winkels te gaan bezoeken.

* De respondenten noemen als grootste voordelen van online winkelen: drukte vermijden , 24 uur per dag kunnen kopen, producten kunnen aanschaffen die lokaal niet verkrijgbaar zijn, tijd besparen en thuis kunnen blijven.
* De belangrijkste factoren bij de selectie van een site voor online shopping zijn: beveiliging en privacy, lage prijzen, het kunnen kopen bij een betrouwbaar bedrijf.

* Van de respondenten die van plan zijn dit jaar nog iets online te kopen heeft 19 % dat nooit eerder gedaan.

* De grote meerderheid van online shoppers verwacht dat nog steeds vanuit huis te doen (77 %).

Amazon.com vereenvoudigt het kopen van cadeautjes

Met het oog op de toegenomen behoefte aan online shopping heeft Amazon.com het een en ander gedaan om het kopen van een cadeau te vergemakkelijken. Bisharat zei: "We hebben Amazon.com uitgebreid met een aantal interessante nieuwe diensten waardoor klanten de gevreesde eindejaarsdrukte kunnen vermijden en het gevoel hebben dat ze zo goed als in hun eentje aan het winkelen zijn. We bieden meer keus, inpakservices, klantenservice en distributiecentra: alles om onze klanten het ongemak en de teleurstelling van uitverkochte producten te besparen die horen bij offline winkelen."

De nieuwe geautomatiseerde distributiecentra verwerken orders 25 % sneller dan voorheen. De distributiecapaciteit van Amazon.com is onlangs tien keer zo groot geworden als vorig jaar. De ingebruikname van nieuwe, geografisch verspreide, warehouses en van twee nieuwe callcenters zorgen ervoor dat dit jaar rond de feestdagen de klantenservice van de hoogste kwaliteit zal zijn.

Amazon.com kent sinds kort ook online Verlanglijsten, waarop de 13 miljoen geregistreerde gebruikers hun grootste wensen kunnen aangeven voor vrienden en familie. Begin november introduceerde Amazon.com nieuwe winkels gespecialiseerd in doe-het-zelf-artikelen, software en video-games, en ook een nieuwe cadeauhoek, die het klanten nog gemakkelijker maakt cadeau-ideeën op te doen voor de mensen op hun lijstjes.

Onderzoeksmethode

De vragenlijst van Amazon.com/Harris Interactive is online door 2628 volwassenen ingevuld met behulp van Harris Interactives eigen Webgebaseerde interviewtechnieken. De interviews werden tussen 2 en 5 november 1999 afgenomen en duurden gemiddeld 10 minuten.

De steekproeven werden genomen op basis van de standaardmethoden van Harris Interactive voor online onderzoeken. Mogelijke respondenten werden willekeurig geselecteerd uit de Harris Poll Online-database met ongeveer 4,2 miljoen online respondenten, die zich in oktober 1999 bereid hebben verklaard deel te nemen aan online onderzoeken. Potentiële respondenten kregen een verzoek om deelname per e-mail met een link naar de website met het onderzoek over cadeau-inkopen.

Profiel Harris Interactive

Harris Interactive (www.harrisinteractive.com) is een groot bureau voor marktonderzoek en opiniepeilingen dat gebruik maakt van zowel het Internet als traditionelere methoden om klanten te voorzien van informatie over de visie, ervaring en opvattingen van mensen over de hele wereld. Harris Interactive, dat bekend staat om de Harris Poll, is al ruim veertig jaar actief op het vlak van marktonderzoek en opiniepeilingen. Tot de aangeboden diensten behoren research op maat, multiclient-research, servicebureau-research en klantenrelatieservices. Harris Interactive maakt bij zijn Internet-research gebruik van een Internet-database met ongeveer 4,2 miljoen online panelleden en van eigen technologie. <<11-99Amazonfeest.doc>>

Jurn Hageman
Text 100 Public Relations
Global High Technology Public Relations

Van Diemenstraat 164-166, 1013 CN Amsterdam
Tel: +31 20 5304333
Fax: +31 20 5304331
Email: (jurnh@text100.nl)
URL: www.text100.com

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie