Vragen PvdA over zwartwerken op basisscholen

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999
Partij van de Arbeid

Vragen van de leden Barth, Lambrechts en Van der Hoeven* aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

1. Bent u van mening dat het feit dat de Inspectie op een bepaald onderwerp toeziet, reden is om de Kamer niet te informeren als zij daar om vraagt? Zo ja, waarom?

2. Bent u er van overtuigd dat het Inspectietoezicht zo waterdicht is, dat elk geval van zwart werken door studenten of andere onbevoegden op basisscholen wordt ontdekt en beëindigd? Zo ja, kunt u dan melden hoe vaak dat is gebeurd, wat de omstandigheden van de voorvallen waren en hoe er is opgetreden? Zo nee, waarom bent u dan niet bereid om dit verschijnsel te onderzoeken?

3. Bent u bereid alsnog nader onderzoek in te stellen naar de omvang en intensiteit van zwart werken door onbevoegden op basisscholen, al dan niet uit te voeren door de Inspectie? Zo nee, waarom niet?

4. Wat verstaat u precies onder 'verantwoordelijkheid' van een leraar voor een Lio of stagiaire? Hoe zou deze tenminste moeten worden vorm gegeven?

* Deze vragen zijn een vervolg op vragen over hetzelfde onderwerp, gesteld op 28 oktober 1999