LPG: G3-korting stijgt naar 700 gulden

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

STICHTING AUTOGAS NEDERLAND

LPG: G3-korting stijgt naar 700 gulden

Amstelveen, vrijdag 26 november 1999 - De Stichting Autogas Nederland is verheugd over de beslissing van de Tweede Kamer, om accoord te gaan met een extra G3-korting voor autogasrijders van 450 gulden. De totale G3-korting bedraagt daardoor 700 gulden per jaar. De hoogte van dit bedrag moet automobilisten stimuleren om op autogas te gaan rijden.

Volgens de Stichting Autogas Nederland (SAN) daalt het omslagpunt autogas-benzine dankzij de extra G3-korting tot minder dan 14.000 kilometer per jaar. De 2000 gulden BPM die de aanschafprijs van nieuwe diesel-auto's gaat verhogen, brengt het omslagpunt diesel-benzine omhoog tot 21.000 kilometer per jaar. 'Het kostenverschil tussen de twee brandstoffen wordt dermate groot, dat het voor de automobilist beslist de moeite waard zal zijn om, bij de aanschaf van een nieuwe auto, zich eerst goed te beraden op de brandstofkeuze', concludeert SAN-secretaris Bob Valkenburg. 'In veel gevallen is het mogelijk om duizenden guldens te besparen.'

De nieuwe tarieven voor de houderschapsbelasting voor G3-auto's gaan in per 1 mei 2000 en gelden ook voor reeds bestaande G3-auto's. Daarmee genieten ook kopers van een gebruikte auto met G3-gasinstallatie van de belastingverlaging. De bedoeling achter de nieuwe belastingtarieven is dat het percentage autogas-auto's in het Nederlandse wagenpark groeit tot 7 à 10 procent. Het aandeel diesels moet daarentegen terug naar zo'n 5 procent. Volgens Valkenburg is dit zeker haalbaar: 'Toekomstige autogasrijders kunnen niet alleen rekenen op korting op de houderschapsbelasting, maar ook op een lage literprijs in vergelijking met benzine en dieselolie. Want ondanks de momenteel historisch hoge prijzen voor benzine en dieselolie, is de LPG-prijs nog steeds maar een derde van de benzineprijs, en minder dan de helft van de dieselprijs.'

---------------------------

Noot voor de redactie,