Verslag congres VFFP: Toekomst financiële planner in beeld

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

Congres VFFP:
De toekomst van de financiële planner in beeld

UTRECHT, 25 november 1999 - Op 23 november werd het najaarscongres van de Vereniging van Federatie Financiële Planners (VFFP) 'De financiële planner in de 21ste eeuw' georganiseerd. Tijdens dit congres werd de toekomst van het beroep van financiële planner in al zijn aspecten belicht. Niet alleen wetgeving kwam aan bod, maar ook het gebruik van nieuwe media en nieuwe automatiseringstoepassingen. Voor het eerst werd het congres gecombineerd met een softwarebeurs, waar alle toonaangevende aanbieders van financiële planningssoftware aanwezig waren.

Dietvorst: "Het echte adviseren is begonnen"
Tijdens de presentaties van de heren Dietvorst en Stevens werden de mogelijkheden en onmogelijkheden van financiële planning binnen het belastingplan 21ste eeuw geschetst. Prof. dr. G.B.J. Dietvorst sloot zijn presentatie af met de krachtige boodschap naar de financiële planners: "Het echte adviseren is begonnen".

Geïntegreerde adviezen door betere software
A.N. Klomp (voorzitter VFFP) schetste de toekomstmogelijkheden van de financiële planner tegen het licht van ICT-ontwikkelingen. Verdergaande automatisering biedt steeds meer mogelijkheden voor de financiële planner. Integratie van verschillende pakketten maakt klantvriendelijke geautomatiseerde adviestrajecten mogelijk. Enerzijds hoeven klantprofielen maar één keer ingevuld te worden. Anderzijds ontstaat zo een beter profiel van de klant, wat een beter advies mogelijk maakt. "Het uiteindelijke streven is natuurlijk om alles aan alles te koppelen, zodat er een volledig geautomatiseerd traject ontstaat. Als een relatie bijvoorbeeld 'ja' zegt tegen een advies, moet een druk op de knop al voldoende zijn om een aanvraag voor een verzekering in te vullen, een kooporder op de beurs te plaatsen of een spaarrekening te openen bij de bank naar keuze. Op dit moment is dat nog niet mogelijk, maar het komt er ongetwijfeld aan. De computer zal de financiële planner niet vervangen, wat nodig blijft, is het menselijk contact. Een computerprogramma kan geen persoonlijk gesprek voeren en mist warmte.", aldus Klomp.

Software-onderzoek
De VFFP zal binnenkort de resultaten presenteren van een onderzoek naar financiële planningssoftware. Dit onderzoek vergelijkt x verschillende pakketten . Noot voor de redactie,

Noot voor redacties