Automatiseringsproject voor basisscholen succesvol

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

Scholenproject in regio Ermelo-Harderwijk-Putten vindt vervolg in cursussen Windows en Encarta voor medewerkers

Automatiseringsproject voor basisscholen van Dell, Microsoft en Rabobank verloopt succesvol

Schiphol-Rijk, 26 november 1999 - Docenten en medewerkers van een aantal basisscholen in de regio Ermelo-Harderwijk-Putten hebben met succes cursussen gevolgd in het gebruik van Microsoft Windows, Encarta Encyclopedie Winkler-Prins Editie, Encarta World Atlas en Internet. Deze cursussen zijn voortgevloeid uit het project 'Voorop in voorsprong', waarbij een aantal basisscholen in deze regio de beschikking kreeg over honderd gebruikte PC's. De aftrap voor dit project, een initiatief van de Rabobank, Dell en Microsoft, is op 13 november 1998 gegeven door de Staatssecretaris van Onderwijs, mevrouw Karin Adelmund. Het loopt tot 1 juli 2000.

Het project 'Voorop in voorsprong' betreft het aan basisscholen beschikbaar stellen van honderd gebruikte, door Dell tot volwaardige multimedia-systemen opgewaardeerde PC's. Microsoft heeft daarbij voor iedere PC een pakket Microsoft Encarta 98 Encyclopedie Winkler Prins Editie, een Encarta World Atlas en Microsoft Office 2000 beschikbaar gesteld. Het project is gestart door de Rabobank, als onderdeel van haar activiteiten in het kader van het 100-jarig bestaan van de Rabobank.

Als onderdeel van het project konden medewerkers van de basisscholen een cursus volgen waarin zij leerden werken met Microsoft Windows en Encarta. Inmiddels hebben honderd mensen deze cursus gevolgd. Volgens Gert Spijker, secretaris van de projectgroep en algemeen coördinator vanuit de Rabobank, zijn de reacties zeer positief. "De deelnemers zijn onverdeeld enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die de computers bieden voor het dagelijkse onderwijs. De PC's en de bijgeleverde software bieden een geheel nieuwe dimensie aan het onderwijs en computers worden ook steeds meer geïntegreerd binnen de lessen," aldus Spijker. "Interessant is ook dat de cursisten niet alleen met Encarta hebben leren werken, maar spelenderwijs ook het omgaan Windows en het Internet onder de knie hebben gekregen."

Naast het basisproject 'Voorop in voorsprong' hebben zich inmiddels drie scholen aangemeld voor het zogenoemde 'Plusproject', waarbij zij de beschikking krijgen over nog eens vijf PC's, die via een netwerk met elkaar en met Internet in verbinding staan. Verwacht wordt dat binnenkort meer scholen zich voor het Plusproject zullen aanmelden.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows en Windows NT zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.