Overwegend legale software op HCC-dagen

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

Overwegend legale software op HCC-dagen

Amsterdam, 26 november 1999 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) heeft tezamen met Stichting Brein en het Nederlands Uitgeversverbond controles uitgevoerd op de HCC-dagen, die het afgelopen weekend in de Jaarbeurs werd gehouden. Daarbij werd slechts een kleine hoeveelheid illegale software in beslag genomen. De BSA vermoedt dat de van tevoren aangekondigde controles meer aanbieders heeft weggehouden.

Op de HCC-dagen gaf de voorzitter van BSA Nederland, Jos Heijmans, twee presentaties en zorgde ervoor dat iedere bezoeker van een BSA-brochure werd voorzien. De aanwezigheid van BSA op dergelijke evenementen is nog steeds noodzakelijk, zo blijkt. Dit jaar heeft de BSA in samenwerking met Internetproviders vanuit Nederland met succes 742 websites gesloten. Daarop werd illegale software van haar leden aangeboden. "Dat is het hoogste aantal websites van heel Europa. Overigens onderstreept deze actie de perfecte medewerking die de BSA krijgt van de Internetproviders", aldus Heijmans.

Volgens Andrew Robinson, regional manager BSA, heeft de onderlinge samenwerking van belanghebbenden op de HCC-dagen ertoe geleid, dat makers van counterfeitsoftware afzagen van deelname aan deze beurs. "Toekomstige samenwerking met Stichting Brein en het Nederlands Uitgeversverbond kan ervoor zorgen dat dit zo blijft. Volgend jaar zal bij andere evenementen deze vorm van samenwerking worden gecontinueerd", zegt Robinson. "Dit controlemiddel moet het percentage van 45 procent illegaal-gebruikte software in Nederland mee helpen terugdringen. Deelname aan dergelijke evenementen zorgt er niet alleen voor dat makers van counterfeitsoftware wegblijven, maar heeft ook een opvoedkundig karakter voor de gebruikers."

###

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.
Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation.
Lokale leden in de Benelux zijn Aladdin Knowledge Systems, Davilex Software en AfAS Software.
Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties