Meer mogelijkheden voor starten bedrijf vanuit de bijstand

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

RVD/DV

MINISTERRAAD: Meer mogelijkheden starten bedrijf vanuit.......

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Persbericht Ministerraad
26 november 1999

MEER MOGELIJKHEDEN VOOR STARTEN BEDRIJF VANUIT DE BIJSTAND

De mogelijkheden om met behoud van een bijstandsuitkering een eigen bedrijf te starten worden verruimd. Het krediet ten behoeve van een bedrijfskapitaal wordt verhoogd van 43.000 naar 60.000 gulden. De periode waarover na de start bijstand kan worden verleend wordt verlengd van 18 naar 36 maanden.

De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van minister De Vries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om wijzigingen aan te brengen in de Algemene bijstandswet en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, waarmee de mogelijkheden voor het starten van een eigen bedrijf vanuit de bijstand worden verbeterd.

Bijstandsgerechtigden krijgen ook de mogelijkheid om zich eerst gedurende maximaal een jaar te oriënteren op het zelfstandig ondernemerschap. De sollicitatieverplichting komt in die periode te vervallen. Ook kunnen ze in die periode een renteloze lening krijgen van maximaal 5000 gulden voor met de voorbereiding samenhangende kosten. De gemeenten kunnen de kosten van begeleiding in deze voorbereidingsperiode tot maximaal 6000 gulden op de gebruikelijke manier declareren.

De huidige regeling blijkt een succesvol instrument te zijn om bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen. Starters die met behulp van deze regeling een bedrijf hebben gestart hebben een even grote kans van slagen als starters in het algemeen.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat de wijzigingen voor advies aan de Raad van State zullen worden gezonden. De tekst van de wijzigingen en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD.26.11.1999

26 nov 99 17:26