Wanadoo spant Kort Geding aan tegen Xs4all

Datum nieuwsfeit: 26-11-1999

Wanadoo spant Kort geding aan tegen Xs4all

Amsterdam, 24 november 1999 In navolging op eerdere berichten: EuroNet Internet BV spant inderdaad een kort geding aan tegen KPN Telecom-dochter Xs4all. Het kort geding dient vrijdag 26 november om 14.00 uur voor de President van de Amsterdamse Arrondissementsrechtbank aan de Parnassusweg. Doel is om EuroNet Internet´s product Wanadoo te verdedigen tegen beschuldigingen in Xs4all-advertenties. Hierin wordt een deel van de algemene voorwaarden van het Wanadoo-abonnement afgedrukt. Onderstaand vindt u de redenen voor onze reactie.
“EuroNet Internet is het oneens met het feit dat Xs4all gebruik maakt van de naam Wanadoo met het oogmerk de publieke onzekerheid over privacy op het Internet aan te wakkeren en daarmee het eigen product aan te prijzen. EuroNet Internet is daarover in het bijzonder ontstemd omdat Xs4all een uit zijn context gehaalde en gemanipuleerde passage uit de Algemene Voorwaarden van Wanadoo gebruikt en daarbij de geest van de tekst geweld aandoet. In de advertentie suggereert Xs4all dat de persoonsgegevens van de Wanadoo-abonnee gebruikt kunnen worden voor commerciële doeleinden. EuroNet Internet behoort tot de oprichters van de branchevereniging NLIP en houdt zich strikt aan de NLIP-voorschriften over het ongevraagd aanbieden van reclame-uitingen en commerciële e-mail (UCE, ofwel spam). EuroNet Internet heeft KPN Telecom-dochter Xs4all verzocht de huidige campagne direct te stoppen. Xs4all heeft echter geen gehoor gegeven aan dit verzoek. EuroNet Internet zag zich daardoor genoodzaakt een kort geding aan te spannen, waarin EuroNet Internet eist dat Xs4all de campagne met onmiddellijke ingang stopt.”

J.-J. de Pins
Managing Director EuroNet Internet BV