Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Internationale Niet-Winkeldag grootser dan ooit

Datum nieuwsfeit: 27-11-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
P E R S B E R I C H T

Zaterdag, 27 november
Internationale Niet-Winkeldag grootser dan ooit

Sint-Michielsgestel, 22 november 1999 - De Internationale Niet- Winkeldag (Buy Nothing Day) op zaterdag 27 november zal dit jaar uitbundiger worden gevierd dan ooit. Alleen al in Nederland komen er straataktiviteiten in zeker 25 plaatsen (vorig jaar 20). Wereldwijd doen er minstens 24 landen mee (vorig jaar 15). Buy Nothing Day wordt wereldwijd voor de achtste keer gevierd. Nederland viert op 27 november voor de vijfde keer Niet-Winkeldag.

Meer groepen dan ooit tevoren zullen op zaterdag 27 november op vrolijke en opvallende wijze vorm geven aan de Internationale Niet- Winkeldag. Op deze 'bevrijdingsdag van het konsumentisme' wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen van de (Westerse) overkonsumptie voor mens en milieu, voor de ongelijke verdeling van welvaart en welzijn wereldwijd, en voor de invloed van reklame op ons dagelijks leven.

Niet-Winkeldag speelt zich in ons land vooral af op straat, midden tussen het winkelend publiek, met een breed skala van theater, aktie en informatie-overdracht. Aan de aktiviteiten doen mensen van alle leeftijden mee. De aktiviteiten worden georganiseerd door leden en/of samenwerkingsverbanden van verschillende maatschappelijke organisaties, veelal milieu- en ontwikkelingsgroepen, lokale ruilhandelkringen (LETS-kringen), Emmaus-groepen, kerkelijke groepen, kritische konsumenten, wereldwinkels en politieke partijen. Aan de akties doen opvallend veel jongeren mee.

De Nederlandse Niet-Winkeldag wordt gekoordineerd door Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, in Sint-Michielsgestel. Omslag introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. Sindsdien nemen steeds meer mensen en groepen aktief aan de kampagne deel.

Theater en gratis spullen

De aktievormen varieren van straattheater en het maken van muziek, tot het inrichten van rust-zones voor gestresste konsumenten en het uitdelen van kadobonnen voor niet-materiele geschenken, koffie, thee of gratis soep, of kado-vrijstellingscertifikaten. Favoriet dit jaar zijn kramen waar 'ooit-gekregen-maar-nooit- gebruikte' kadootjes kunnen worden ingeleverd of omgeruild. Dergelijke kramen komen oa. in Amersfoort, Delft, Geldrop, Heerlen, Nijmegen, Houten, Roosendaal (NB), Rotterdam, Spijkenisse, Tilburg en Den Bosch. Straattheater wordt opgevoerd in Amsterdam, Hellevoetsluis, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Hilversum. De acts zijn per plaats heel verschillend. In Roermond en Rotterdam zal een 'rat-race' worden gehouden; in de binnenstad van Nijmegen worden 'amazing discovery-shows' opgevoerd en her en der zullen 'super-gestresste' konsumenten in het straatbeeld opduiken.

Rust, gratis soep en tevredenheid

In Bilthoven, Amersfoort, Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch wordt het winkelend publiek uitgenodigd plaats te nemen in een zithoek met luie stoelen, om even uit te rusten van al het gekoop. In Geldrop, Hellevoetsluis en Leiden wordt gratis soep uitgedeeld, in Heerlen gratis 'doosjes met tevredenheid'. Wie zich op Niet-Winkeldag in Arnhem, Rotterdam, Gouda, Geldrop, Heerlen of Eindhoven in het winkelgewoel waagt, loopt kans een 'kado-vrijstellingscertifikaat' te bemachtigen, of een kadobon voor een immaterieel geschenk naar keuze. In Montfoort houdt schrijver/publicist Hans Ferree in zijn art & velvet gallery 'de Stierestal' een bric-a-brac markt, waarbij hij zijn eigen overtollige spullen verkoopt. De opbrengst is voor goede doelen.

Konsuminderkrant

In alle openbare bibliotheken, en bij sommige wereldwinkels, kan de gratis Konsuminderkrant worden opgehaald. De krant biedt uitvoerige informatie over de achtergronden van de Internationale Niet-Winkeldag, feiten en cijfers, en biedt volop suggesties voor en leuker leven met minder spullen.
De Konsuminderkrant werd geproduceerd door Omslag, om te voorzien in de jaarlijks toenemende vraag om uitleg over de bedoeling van de Niet-Winkeldag. De Konsuminderkrant is ook op Internet beschikbaar, via de website www.ddh.nl/nwd

Symbolische dag

De Niet-Winkeldag heeft vooral een symbolische betekenis en richt zich nadrukkelijk niet tegen winkeliers. Doel van de dag is om de Westerse konsumptiepatronen aan de orde te stellen. De negatieve aspekten van ongebreidelde konsumptie en het bieden van duurzame alternatieven staan centraal. Genieten van wat je hebt, in plaats van treuren om wat je nog niet hebt.
De Niet-Winkeldag wil een dag per jaar een ander geluid laten horen dan wat de reklame ons 365 dagen per jaar toeschreeuwt. Aan de lokroep 'koop meer' voegen konsuminderaars slechts een woord toe: Waarom? Wereldwijd staat Niet-Winkeldag in het teken van 'Genoeg is genoeg!'

Wereldwijde aktiedag

Ook internationaal krijgt Buy Nothing Day steeds meer navolging. Begonnen in 1992, als een persoonlijk initiatief van de Canadees Ted Dave, wordt Buy Nothing Day inmiddels op enigerlei wijze gevierd in minstens 24 landen: Australie, Belgie, Brazilie, Canada, Denemarken, Duitsland, de Filippijnen, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Hongarije, Israel, Letland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Panama, Polen, Slovenie, Slowakije, Tsjechie en in tal van staten in de VS.

Waren het tot vorig jaar vooral Westerse landen die meededen aan Buy Nothing Day, dit jaar begint de Niet-Winkeldag ook door te breken in Oost-Europa, met aktieve deelnemers in Polen, Hongarije, Letland, Slovenie, Slowakije en Tsjechie. Ook in Israel, Panama, Brazilie en op de Filippijnen wordt dit jaar aktief opgeroepen tot deelname aan Buy Nothing Day.

Noten voor de pers:


* Bel voor informatie over de Internationale Niet-Winkeldagkampagne en voor interviews met initiatiefnemers, aktivisten en plaatselijke organisatoren in binnen- en buitenland: 073-5941622 (Marta Resink), 030-2730100 (Dick Verheul) of 026-3645094 (Jack Stoop).


* Op de Niet-Winkeldag-website (www.ddh.nl/nwd) is uitvoerige informatie beschikbaar over de Internationale Buy Nothing Day- kampagne, met een overzicht van de aktiviteiten in Nederland, nieuws en achtergronden, feiten en cijfers, aktieverslagen van vorig jaar en een overzicht van kontaktpersonen in binnen- en buitenland.


* De integrale tekst van de Konsuminderkrant is te raadplegen op de website www.ddh.nl/nwd/1999/krant


* Het kampagne-logo voor de Nederlandse Niet-Winkeldag werd dit jaar ontworpen door Olivier Rijcken. Dit logo is te downloaden van de website, of wordt u op verzoek toegezonden.


* Het kampagneteam van Omslag staat ook redakteuren en programmamakers van radio en tv graag met raad en daad bij, bijvoorbeeld met audio-visueel materiaal.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie