Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederland beleeft vijfde Niet-Winkeldag

Datum nieuwsfeit: 27-11-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT / VOORAANKONDIGING

Nederland beleeft vijfde Niet-Winkeldag
op zaterdag 27 november 1999

Buy Nothing Day in 17 landen

Sint-Michielsgestel, 30 september 1999

Meer groepen dan ooit zullen op zaterdag 27 november de straat op gaan om vorm te geven aan de Internationale Niet-Winkeldag. Nu al zijn er in zeventien Nederlandse gemeenten groepen aktief met het voorbereiden van aktiviteiten. Dat aantal zal de komende weken ongetwijfeld nog flink toenemen, zo verwachten de Nederlandse kampagne-koordinatoren. Ook internationaal breidt Buy Nothing Day zich uit. Dit jaar wordt de 'konsuminderdag' in 17 landen gevierd.

Buy Nothing Day/Niet-Winkeldag is een dag van vrolijk en kritisch protest tegen de Westerse overkonsumptie, de ongelijke verdeling van welzijn en welvaart wereldwijd en de invloed van reklame op ons dagelijks leven. Wereldwijd staat de Niet-Winkeldag dit jaar in 17 landen in het teken van 'Genoeg is genoeg!'
Internationaal is het op zaterdag 27 november voor de achtste keer 'Buy Nothing Day'. In Nederland wordt de Niet-Winkeldag dit jaar voor de vijfde keer gehouden.


* Nederlandse Niet-Winkeldag

In Nederland speelt de Niet-Winkeldag zich vooral af op straat, tussen het winkelend publiek. De aktievormen varieren van straattheater en het afzetten van koopvrije zones, tot het uitdelen van kado-vrijstellingscertifikaten. Vorig jaar werden er in enkele steden speciale kramen ingericht waar 'ooit-gekregen-maar-nooit- gebruikte' kadootjes konden worden ingeleverd of omgeruild. Ook dit jaar zullen dergelijke kramen weer her en der verschijnen. De plaatselijke aktiviteiten worden uitgevoerd door samenwerkings- verbanden van verschillende maatschappelijke organisaties, veelal milieu- en ontwikkelingsgroepen, lokale ruilhandelkringen (LETS), kerkelijke groepen en kritische konsumenten. Aan de akties doen ook opvallend veel jongeren mee.
Naar verwachting zullen dit jaar ook veel plaatselijke Milieudefensiegroepen en wereldwinkels bij de Niet-Winkeldagkampagne aansluiten. Ook Jongeren Milieu Aktief roept zijn achterban op om op 27 november in aktie te komen.

De zeventien Nederlandse gemeenten waar initiatiefgroepen opvallende Niet-Winkeldag aktiviteiten voorbereiden zijn: Amersfoort, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Geldrop, Gouda, Hilversum, Houten, Leeuwarden, Meppel, Roermond, Rotterdam, Tilburg en Zwolle. Het aantal plaatsen zal zich de komende tijd nog uitbreiden.

De Nederlandse Niet-Winkeldag-kampagne wordt gekoordineerd door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, in Sint-Michielsgestel. Omslag introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. Sindsdien neemt de aktieve belangstelling voor dit konsuminder-fenomeen hand over hand toe.


* Wereldwijde aktiedag

Ook internationaal krijgt Buy Nothing Day steeds meer navolging. De dag wordt dit jaar in ieder geval gevierd in: Australie, Belgie, Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Letland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Slovenie, Tsjechie en de Verenigde Staten.
De aktievoerders die op Niet-Winkeldag overal ter wereld de straat op gaan, weten zich gesteund door de uitkomsten van de recente Human Development Reports. Deze jaarlijkse rapportages van het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties tonen aan dat ongebreidelde konsumptie de kloof tussen arm en rijk verbreedt: 86 procent van de uitgaven voor persoonlijke konsumptie wordt gedaan door slechts 20 procent van de wereldbevolking.

Noten voor de redaktie:


* Bel voor informatie over de Internationale Niet-Winkeldagkampagne en voor interviews met initiatiefnemers, aktivisten en plaatselijke organisatoren in binnen- en buitenland: 073-5941622 (Marta Resink), 030-2730100 (Dick Verheul) of 026-3645094 (Jack Stoop).


* Op de Niet-Winkeldag-website (www.ddh.nl/nwd) is uitvoerige informatie beschikbaar over de Internationale Buy Nothing Day- kampagne, met nieuws en achtergronden, feiten en cijfers, aktieverslagen van vorig jaar en een overzicht van kontaktpersonen in binnen- en buitenland.


* Het kampagne-logo voor de Nederlandse Niet-Winkeldag werd dit jaar ontworpen door Olivier Rijcken. Dit logo is te downloaden van de website, of wordt u op verzoek toegezonden.


* Het kampagneteam van Omslag staat ook redakteuren en programmamakers van radio en tv graag met raad en daad bij, bijvoorbeeld met audio- visueel materiaal.


Bijlage: WAAROM EEN NIET-WINKELDAG?


* Ongelijke verdeling

De aarde biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht (Mahatma Gandhi). De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86% van de wereld-konsumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de mensen op deze aardbol moet daarom genoegen nemen met de resterende veertien procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld en tot schending van mensenrechten.


* Aantasting van het milieu

De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op aarde. Weliswaar komen er steeds meer milieuvriendelijke produkten en energiezuiniger apparaten, maar die verbetering zou volledig teniet worden gedaan als iedere wereldbewoner zou gaan leven als een Westerling. De luxe waarin de meeste mensen in het Westen leven is alleen mogelijk doordat anderen veel te weinig hebben. De CO2-uitstoot vertoont al jarenlang een stijging, terwijl die eigenlijk fors zou moeten dalen. De Nationale Milieubalans van het RIVM noemt als belangrijkste oorzaak: de toegenomen konsumptie.


* Invloed van de reklame

De reklame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons gelukkig te voelen of om 'erbij te horen'. Maar geluk heeft meestal niets te maken met het bezit van spullen, een auto of meegaan met elke modetrend. Produkten dienen vaak als symbolen om iets immaterieels uit te drukken: aandacht, gezag, status of identiteit. Of ze dienen ter kompensatie van een gevoel van ontevredenheid of frustratie over iets anders.
Hebben we echt zoveel, en steeds meer spullen nodig? Of zijn onze werkelijke behoeften van een heel andere orde?


* Buy Nothing Day

De Canadees Ted Dave zette een nieuwe trend in, toen hij in 1992 de eerste Buy Nothing Day uitriep. ,,Als de klant koning is, dan kan ik als koning besluiten om 'nee' te zeggen', zo redeneerde hij. Sindsdien verovert Buy Nothing Day de wereld. In 1999 doen er al 17 landen mee.
In 1995 introduceerde Omslag de Niet-Winkeldag in Nederland. Op 27 november 1999 is het woord aan Koning Klant: Genoeg is genoeg!



* Zaterdag 27 november: Niet-Winkeldag * * Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - (omslag@antenna.nl) Postbus 163, 5270 AD Sint-Michielsgestel - 073-5941622 / 030-2730100

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie